معاونت فرهنگی مدرسه ی علمیّه الزهرا (سلام الله علیها)آزادشهر

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

عیدغدیر،سالروززیباترین مراسم معارفه دنیادرغدیرخم،مبارک باد.

30 شهریور 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

عیدت مبارک مولای من …
از فرزند غدیر می نویسم و از مقام والای ولی بودنت…
از عشق می نویسم و از مقام والای ولایتت…
از آسمان می نویسم و از بلندای حضورت در خلقت…
غدیر در غیبتت، هر ساله در حجة الوداعی عاشقانه تکرار می شود و می دانم که در باطن هستی همه ترا ظاهر می بینند…
هر سال در غدیر ترا در کنار علی می بینم که عاشقانه با علی تجدید عهد می کنی، برای ولایتش؛ من هم اقتدا به تو می کنم و هم با مولایم علی و هم با مولایم مهدی عهد می بندم، بر سر پیمانِ غدیرانه ام بمانم تا روز قیامت…

عید غدیر، سالروز زیباترین مراسم معارفه دنیا درغدیرخم، مبارکباد!
نيم روز هيجدهم ذي الحجه بود كه ناگهان پيك وحي بر رسول خدا صلی الله عليه و آله نازل شد و از جانب خدا پيام آورده كه:
«اي رسول من، آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده به گوش مردم برسان و اگر چنين نكني رسالت او را ابلاغ نكرده اي و خداوند تو را از گزند مردمان حفظ خواهد كرد».
پيامبر دستور توقف دادند و همگان در آن بيابان بي آب و در زير آفتاب سوزان صحرا فرود آمدند.«من کنت مولاه، فهذا علی مولاه»

و اما نخستین مجلسی كه به جهت بزرگداشت این روز عظیم برگزار شد، در سی امين سالگرد غديرخم بود که همراه باسخنرانی شخص اول جريان غدير بود، اميرالمؤمنين (ع) در آن مجلس ازغديرخم به عنوان عيد بزرگ مسلمانان ياد و بدين ترتيب سنّت حسنه عيدگرفتن روز غدير را پی ريزی کرد.

امیرمؤمنان علی علیه السلام درباره وظایف مؤمنان در روز عید غدیر فرمود:
[در این روز] با گسترش دادن در هزینه و لوازم خانواده‏ تان به سوی آنان بروید و به برادرانتان نیکی کنید. خدای را برای آنچه به شما بخشیده است، سپاس گویید. با هم باشید؛ که خداوند، جدایی و پراکندگی شما را سامان می‏ بخشد. به یکدیگر نیکی کنید؛ که خداوند، الفت شما را پایدار می‏سازد. نعمت‏های خدا را به همدیگر هدیه دهید؛ که خداوند چندین برابر عیدهای پیشین و عیدهای آینده به شما پاداش می‏دهد؛ پاداشی که ویژه چنین روزی است. نیکی‏ کردن در این روز، ثروت را ثمر بخش می‏ سازد و بر عمر می‏ افزاید. هم‏دردی کردن و مهرورزی با یکدیگر در این روز، رحمت خداوندی را جلب می‏کند. آن اندازه که توان دارید از فضل خداوند برای برادران و خانواده‏ تان با بذل آنچه موجود است، آماده و فراهم سازید. لبخند و شادمانی را میان خویش و در برخوردهایتان آشکار سازید و ستایش و سپاس خداوند را بر آنچه به شما بخشیده است، نمایان کنید.

غدیر، روزی که در آن، شیطان نا امید و نالان شد…
امام صادق علیه السلام از پدر بزرگوارش حضرت باقرالعلوم علیه السلام فرمودند شیطان چهار بار ناله نومیدی سر داد:
روزی که مورد لعن خدا قرار گرفت،
روزی که از آسمان به زمین هبوط کرد،
روزی که پیامبر اسلام به پیامبری مبعوث شد،
و روز عید غدیر خم.

 

 نظر دهید »

شبهات آیه تبلیغ - 2

24 شهریور 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

احمد باغچقی
شبهات آیه تبلیغ - ۲

از آیاتی که موضوع آن ولایت وخلافت امام علی بن ابیطالب(علیه السلام) می باشد آیه ی۶۷سوره مائده است که بسیاری از صحابه گرانقدر و علما و مفسرین فریقین براین مطلب تصریح کرده اند، و بیان داشته اند که این آیه مربوط به واقعه غدیرخم می باشد


۲. در تفاسیری از جمله مقاتل بن سلیمان[۱۷] و جامع البیان[۱۸] و معالم التنزیل بغوی[۱۹] و تفسیر اسألة القرآن المجید و اجوبتها محمد بن ابی بکر رازی آیه ی تبلیغ را در مورد مکر یهود تفسیر کرده اند. همچنین فخر رازی هم در احتمالات دهگانه خود در تفسیر آیه، این احتمال را هم بیان کرده است و تنها دلیل آن را نیز سیاق یا تناسب آیات قبل و بعد دانسته که جملگی درباره ی یهودیان است.


جواب:

اولا: ( طبق آنچه نقل شده)[۲۰]سوره مائده آخرین سوره ای است که بر پیامبر (صلی الله وآله و سلم) و در حجة الوداع نازل شده است و در آن موقع یهود شرکتی نداشته اند تا پیامبر از آن ها خوف داشته باشد و احتیاج به محافظت و نگهبانی داشته باشد.


ثانیاً: قرآن بر ترتیب نزول آن نبوده تا بتوان به سیاق آیات آن بر ظهور یک معنا تمسک کرد.


ثالثاً: ممکن است وجود این آیه در بین آیات یهود اشاره به این نکته باشد که منافقانی که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از آنان خوف ( تخریب اسلام) را داشت به منزله ی یهود و از سنخ آنها در کفر و ضلالتند.[۲۱]


رابعاً: سیاق بر فرض ظهور دادن، قرینه مقامی است و در برابر نص روایاتی که مطرح شده ( و این آیه را در مورد جریان غدیرخم و ولایت علی ابن ابی طالب ( علیه السلام) می داند) دیگر  ظهوری نخواهد داشت که به روایات مطرح شده اشاره کردیم و به عنوان نمونه یک روایت مورد قبول اهل سنت را می آوریم:
حبری از حسن بن حسین از حبان از کلبی از ابی صالح از ابن عباس در تفسیر آیه ( یا ایها الرسول بلغ …) نقل کرده که آیه در شأن علی ( علیه السلام) نازل شده است. و به رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم) امر شد تا آن چه درباره ی اوست ابلاغ کند. پس دست علی ( علیه السلام) را گرفت و فرمود: « من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه.»[۲۲]
« هر کس من مولای اویم این علی مولای اوست. بار خدایا دوست بدار هر کس را که ولایت او را پذیرفته و دشمن بدار هر کس را که با او دشمنی کرده است.»[۲۳]
وسعت دهندگان در نقل وجوه دیگری را برای نزول آیه تبلیغ ذکر کرده اند و ظاهراً اولین کسی که وجوه را نقل کرد طبری در کتاب تفسیر [۲۴]خود می باشد. پس دیگران از وی پیروی کرده اند و فخر رازی آنها را به نه وجه رسانده است که ولایت علی (علیه السلام) را وجه دهم آن شمرده است.[۲۵]
باید دانست که وجوهی را که فخر رازی[۲۶]بر شمرده همگی مرسله و بی سند بوده و گویندگانش معلوم نیستند، از این رو در تفسیر نظام الدین نیشابوری[۲۷]این وجوه به « قیل» [ یعنی « گفته شده»] که بیانگر نامعلوم بودن گوینده آنها ست، نسبت داده شده و روایت نص در ولایت علی ( علیه السلام) را وجه نخست قرار داده است و سند آن را به ابن عباس، براء بن عازب، ابو سعید خدری و محمد بن علی ( علیهما السلام) رسانده است. پس این وجوه قابل اعتماد نیست و صلاحیت رویارویی با احادیث معتبر را ندارد.[۲۸]
نتیجه:
موضوع آیه ی تبلیغ ( ۶۷سوره مائده) خلافت و ولایت امام علی بن ابیطالب(علیه السلام) در روز غدیرخم می باشد. که این مطلب نزد شیعیان اجماعی است و احادیث و روایات و گفتار صحابه و روات و نظریات مفسرین و دانشمندان همگی دلالت بر این امر دارد:
در بین علمای اهل سنت هم بسیاری به این موضوع تصریح کرده اند که محدث بحرانی در کتاب غایه المرام [۲۹] تنها نه حدیث از منابع اهل سنت را نقل می کند که اشاره به ولایت علی(علیه السلام) و روز غدیرخم در ذیل این آیه شریفه دارند و همچنین علامه ی بزرگوار امینی (ره) در کتاب گران سنگ الغدیر[۳۰] سی حدیث از احادیث اهل سنت را بر شمرده است که آیه را در مورد ولایت علی بن ابی طالب و واقعه غدیر خم می دانند پس روایاتی که در این زمینه رسیده و وارد شده است متواتر می باشد.[۳۱]
همچنین در مورد داستان غدیرخم روایات بقدری زیاد وارد شده که حتی ابن تیمیه[۳۲]متعصب هم نقل کرده که احمد بن حنبل[۳۳] در مسند خود و ترمذی[۳۴] در سنن خود این احادیث را صحیح دانسته اند.
لازم به ذکر است که مرحوم علامه عسگری در کتاب ولایت علی (علیه السلام) در قرآن و سنت[۳۵]داستان غدیرخم را بنا بر روایات معتبر اهل سنت( از مسند احمد بن حنبل و سنن ابن ماجه[۳۶] و … ) نقل کرده است که علاقه مندان برای مطالعه ی بیشتر می توانند به این کتاب شریف مراجعه کنند.

 

پی نوشت:
[۱۷]. مقاتل بن سلیمان، ج ۱، صص ۴۹۱ و ۴۹۲.
[۱۸]. جامع البیان، ج۴، ص ۷۴.
[۱۹]. معالم التنزیل، ج۲، ص ۵۱.
[۲۰] . المنار، ج ۶، ص ۱۱۶ و …
[۲۱]. غدیر شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، ص ۱۷۴.
[۲۲]. تفسیر حبری، ص ۲۶۲.
[۲۳]. به نقل از کتاب غدیر شناسی و پاسخ به شبهات، ص ۱۶۵.
[۲۴]. جامع البیان، ج ۶، ص ۳۰۷.
[۲۵] .تفسیر کبیر، ج ۱۲، ص ۴۹.
[۲۶].همان.
[۲۷] .غرائب القرآن، ج ۶، ص ۱۹۴.
[۲۸] .گزیده ای جامع از الغدیر، ص ۶۷.
[۲۹]. غایه المرام و حجه الحضام، ج ۵، ص ۳۲۰ الی ۳۲۷.
[۳۰] .الغدیر، ج ۱، ص ۲۱۴ الی ۲۲۳.
[۳۱] .هر گاه روایات وارده در مسأله ای بقدری باشد که انسان یقین به مضمون آن پیدا کند به چنین روایاتی، روایات « متواتر» می گویند و نیازی به بررسی سند چنین روایاتی نیست.
[۳۲] .و نقل عن احمد بن حنبل أنه حسنه کما حسنه الترمذی ـ منهاج السنه، ج ۴، ص ۸۶.
[۳۳] .ج اول صفحات ۸۴ـ ۸۸ـ ۱۱۸ـ ۱۱۹ـ ۱۵۲ـ ۳۳۱ـ ۳۷۰ و … ( مسند احمد بن حنبل).
[۳۴] .به نقل از نفحات الازهار فی خلاصه عبقات الانوار، ج ۶، ص ۳۹۵.
[۳۵] . ولایت علی (ع) در قرآن و سنت، ص ۶۳.
[۳۶] .سنن ابن ماجه ، ج اول، باب فضائل علی (ع).

منبع:http://www.balagh.ir/content/6469

 نظر دهید »

شبهات آیه ی تبلیغ-1-

24 شهریور 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر


احمدباغچی:شبهات آیه تبلیغ۱

از آیاتی که موضوع آن ولایت وخلافت امام علی بن ابیطالب(علیه السلام) می باشد آیه ی۶۷سوره مائده است که بسیاری از صحابه گرانقدر و علما و مفسرین فریقین براین مطلب تصریح کرده اند، و بیان داشته اند که این آیه مربوط به واقعه غدیرخم می باشد.

 

 

 

پاسخ به چند شبهه:
برخی از اهل سنت در صدد توجیه دیگری برای آیه برآمده اند تا ربطی به مسأله ی غدیر نداشته و از مؤیدات ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) به حساب نیاید.[۱]
۱. در تفسیر المنار[۲] و تفسیر قرطبی[۳] ( الجامع لاحکام القرآن ) آمده که آیه مبارکه ( یا اَیُّها الرَّسول بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیک ….) بنابر قولی در مکه و قبل از هجرت نازل شده است. پس دلالتی بر جریان غدیر ندارد؟
جواب:
اولاً: در خود این تفاسیر هم ضد این قول آورده شده است. در المنار ج۶، صفحه ۴۶۳ آمده:و روی ابن ابی حاتم و ابن مردویه و ابن عساکر عن ابن سعید خدری: انها نزلت یوم غدیر خم فی علی بن ابیطالب ( علیه السلام).
ترجمه: روایت کرده اند ابن ابی حاتم و ابن مردویه و ابن عساکر از ابن سعید خدری که همانا این آیه ( ۶۷ مائده) در روز غدیر خم در شأن علی بن ابیطالب ( علیه السلام) نازل شده است.
و همچنین قرطبی در تفسیر خود ج۶ صفحه ۲۴۴ با این که این قول را نقل کرده اما صراحتاً در رد این قول می گوید: « اگر این جریان در مکه رخ داده باشد این آیه باید مکی باشد در حالی که چنین نیست و به اجماع مفسران این سوره مدنی است.»
ثانیاً: طبق نقل بسیاری از مفسرین و مورخین اهل سنت این آیه در روز غدیرخم نازل شده است که از جمله ی آنها می توان به تفسیر اسباب النزول امام واحدی نیشابوری[۴]، تفسیر کبیر فخر رازی[۵]، تفسیر درالمنثور[۶]، تفسیر روح المعانی آلوسی[۷]، تفسیر طبری[۸]، تفسیر غرائب القرآن نیشابوری[۹]، تفسیر فتح البیان[۱۰]، تفسیر قرآن العظیم ابن ابی حاتم[۱۱]، تفسیر المنار[۱۲]، شواهد التنزیل[۱۳]، مناقب علی بن ابی طالب ابن مغازلی[۱۴]، تفسیر الکشف و البیان ثعلبی[۱۵]، ترجمة امام علی (علیه السلام) از ابن عساکر[۱۶]، … نام برد.

 

پی نوشت:
[۱] .غدیر خم و پاسخ به شبهات از کتب اهل سنت، ج ۲، ص ۹۳.
[۲] المنار، ج ۶، ص ۴۶۳.
[۳] تفسیر قرطبی، ج ۶، ص ۲۴۴.
[۴] اسباب النزول، ص ۱۵۰ ذیل آیه بنقل المراجعات، ص ۲۸۷.
[۵] .تفسیر کبیر، ج ۱۲، ص ۴۰۱ ذیل آیه.
[۶]. در المنثور، ج ۲، ص ۲۹۸ ذیل آیه.
[۷] .روح المعانی، ج ۶، ص ۱۹۳ و ج ۳، ص ۱۸۶ ذیل آیه.
[۸]. تفسیر طبری، ج ۱۲، ص ۴۹.
[۹]. تفسیر غرائب القرآن، ج ۴، ص ۳۰۴.
[۱۰] فتح البیان، ج ۴، ص ۱۹.
[۱۱] .تفسیر قرآن العظیم، ج ۴، ص ۳۰۴ ذیل آیه.
[۱۲]. تفسیر المنار، ج ۶، ص ۴۶۳.
[۱۳] .شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۲۵۰ ذیل آیه.
[۱۴]. مناقب علی بن ابی طالب، ص ۱۹ ( باب قوله من کنت مولاه).
[۱۵] تفسیر الکشف و البیان، ج ۴، ص ۹۲.
[۱۶]. ترجمه امام علی (ع) از تاریخ دمشق ابن عساکر، ج۲، ص ۸۶.

منبع:http://www.balagh.ir/content/6402

 نظر دهید »

معاونت فرهنگی مدرسه ی علمیّه الزهرا (سلام الله علیها)آزادشهر

بسم الله الرحمن الرحیم..باید با استفاده از توانایی ها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی، و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم..مقام معظم رهبری دراین راستای وبلاگ رسمی مدرسه علمیه الزهراسلام الله علیهاسعی دارددراین مسیرگام های موثری راجهت به ثمررساندن سخنان مقام معظم رهبری بردارد.. یاعلی

موضوعات

  • همه
  • ارزش و جایگاه علم و طلبگی
  • ائمه اطهار
  • احادیث
  • سخنان رهبرمعظم انقلاب
  • شهدا
  • اخلاقی
  • رمضان
  • دانلودنرم افزاررمضان
  • مناسبت ها
  • ادعیه
  • علمی
  • صوتی
  • تغدیه اسلامی
  • خنده حلال
  • حکمت های روزه داری
  • درمحضرعلما
  • عبادات
  • نماز
  • کودکان وروزه داری
  • نکته های روزانه
  • وفات حضرت خدیجه
  • فضای مجازی
  • آموزش دینی به کودکان
  • شعردروصف حضرت مهدی
  • آیت الله مجتبی تهرانی
  • ریا
  • امام حسن مجتبی(سلام الله علیه)
  • هفته اکرام
  • سبک زندگی
  • من کالای ایرانی می خرم
  • تهذیب نفس
  • معراج پیامبر
  • ویژگی های ماه رمضان
  • فضیلت روزه
  • شرح دعای ابوحمزه ثمالی
  • مناجات
  • شیطان
  • حق الناس
  • غفلت ازمرگ
  • ماهواره
  • مناجات
  • شبهای قدر
  • شهادت امیر المومنین(علیه السلام)
  • قرآن
  • امام علی(ع)
  • شهادت شهید بهشتی
  • مهدویت
  • حدیث روز
  • روز قدس
  • دعای صحیفه سجادیه
  • امام زمان(ع)
  • نهج البلاغه
  • کلیپ
  • حجاب
  • ازدواج
  • غدیر
  • محرم
  • تبلیغ
  • اربعین
  • ماه صفر
  • شهادت امام رضا
  • شهادت حضرت زهراسلام الله علیه
  • دانلودمداحی
  • علت نامگذاری فاطمه
  • صحیفه سجادیه
  • اشعارناب
آیه قرآن
ذکر روزهای هفته
اوقات شرعی
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس