حسرت زیارت عاشورا
آیت الله بهجت(ره):
استادم سید علی را در خواب دیدم
به او گفتم چه چیزی حسرت شما در دنیاست که انجام نداده اید؟
فرمود:حسرت می خورم که چرا در دنیا روزی یکبار زیارت عاشورا می خواندم !
عشق فقط یک کلام
حسین (علیه السلام)
آیت الله بهجت(ره):
استادم سید علی را در خواب دیدم
به او گفتم چه چیزی حسرت شما در دنیاست که انجام نداده اید؟
فرمود:حسرت می خورم که چرا در دنیا روزی یکبار زیارت عاشورا می خواندم !
عشق فقط یک کلام
حسین (علیه السلام)
شرح دعاي روز بيست و یکم ماه مبارک رمضان
در دعای توسل 14 حجت خدا را قسم میدهیم و از آنان استمداد میجوییم. ائمه هدی چراغ راه بشریتند و دلیل و راهنمای همه. در دعای امروز از خدای خویش میخواهیم راهنمایی برای کسب رضایت در پیش راهمان قرار دهد. خداوندی که چهگونه بودن و تلاش برای الهی شدن انسان را ازو خواسته، «راه» وصال و «راهنما» را هم مشخص کرده است.
صحبتها و راهنمایان الهی آشکار و نهانند.
خداوند عقلی در نهاد بشر قرار دهده تا نیک و بد را بشناسد. انبیا را فراتر از اندیشه بشری به جمع انسانها فرستاده تا راه آسمانها را بنمایانند.
اولیای الهی نیز در این راه به مدد آدمی میآیند تا در جایی اگر پای خرد در گل وسواس و تحیر مانده، دست عقل را بگیرند و او را به راه درست و صراطالمستقیم هدایت باز آرند.
قرآن نیز راهنمای دیگری است از سوی خداوند و منشوری برای هدایت بشر اما نمیتوان بیهمرهی خضر این مرحله را طی کرد و باید از خطر گمراهی ترسید!
زیارت جامعه کبیره، ائمه هدی را مشعل هدایت و نشانهای تقوا میخواند… اکنون که در این روزها از خداوند راهنما میطلبیم خوب است آشتی دوبارهای با این حجج ظاهری و باطنی داشته باشیم و به ریسمان لطفشان چنگ اندازیم تا با مدد این کشتیهای نجات از غرقاب گناه و هستی مادی خود را برهانیم.
دانلود صوت دعای روز بیست ویکم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
«اللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيهِ أَبْوابَ الْجِنانِ؛ خدایا در این روز برای من درهای بهشت را بگشای
وَ أَغْلِقْ عَنِّي فِيهِ أَبْوابَ النيرانِ؛ و درهای آتش دوزخ را ببند
وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ؛ و مرا توفیق تلاوت قرآن عطا فرما
يا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ؛ ای فرود آورنده وقار و سکینه بر دلهای اهل ایمان».[۱]
شرح دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان
فراز اول: خدایا درهای بهشت رابرای من بازکن
«اللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيهِ أَبْوابَ الْجِنانِ؛ خدایا در این روز برای من درهای بهشت را بگشای
در روز بیستم ماه مبارک رمضان از خدای متعال مسئلت می نماییم درهای بهشت را بر روی ما بگشاید، بر اساس آنچه در منابع روایی شیعه و سنی وارد شده است بهشت دارای درهای متعدد و مختلفی است، کما اینکه خداوند متعال نیز در قرآن کریم می فرماید:« وَ سيقَ الَّذينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً حَتَّى إِذا جاؤُها وَ فُتِحَتْ أَبْوابُها وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سَلامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدينَ؛[زمر/۷۳] و كسانى كه تقواى الشرح دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان هى پيشه كردند گروه گروه به سوى بهشت برده مى شوند هنگامى كه به آن مى رسند درهاى بهشت گشوده مى شود و نگهبانان به آنان مى گويند: «سلام بر شما! گوارايتان باد اين نعمتها! داخل بهشت شويد و جاودانه بمانيد!». و همچنین در آیه دیگر این سخن از درهای بهشت می شود: «جَنَّاتِ عَدْنٍ مُفَتَّحَةً لَهُمُ الْأَبْوابُ؛[ص/۵۰] باغهاى جاويدان بهشتى كه درهايش به روى آنان گشوده است».
در منابع اسلامی، روایات مختلفی حاکی از معرفی درهای بهشت است. در متون روایی درهای بهشت هشت در معرفی شده است. [۲] شیخ صدوق در کتاب خصال خود از امام علی(علیه السلام) این چنین نقل می کند: «محمد بن فضيل رزقى از امام صادق (علیه السلام) و او از پدرانش نقل مى كند كه على (علیه السلام) فرمود: بهشت هشت در دارد: درى است كه پيامبران و صديقان از آن داخل مى شوند، و درى است كه شهدا و صالحان از آن وارد مى شوند، و پنج در ديگر هستند كه شيعيان و دوستان ما از آنها وارد مى شوند و من همواره در كنار پل صراط مى ايستم و دعا مى كنم و مى گويم: پروردگارا، شيعيان و دوستداران و ياران من و هر كسى را كه در دنيا مرا دوست مى داشت، سلامت بدار و از داخل عرش ندا مى رسد كه دعاى تو را اجابت كردم و شفاعت شيعيان تو را پذيرفتم، و هر مردى از شيعيان من و كسانى كه مرا دوست داشته اند و يارى نموده اند و با دشمنان من با عمل يا زبان مبارزه كرده اند، به هفتاد هزار نفر از همسايگان و خويشان خود شفاعت مى كند، و درى است كه ساير مسلمانان از آن وارد مى شود و آنان كسانى هستند كه به يگانگى خدا گواهى داده و در قلبشان به مقدار يك ذرّه دشمنى ما اهل بيت نباشد».[۳]
طبق آموزه های روایی این چنین استفاده می شود که درهای بهشت بر اساس اعمال شاخص و برتر اخلاقی و دینی نام گذاری شده اند، هر کسی به موازات شاخص های اخلاقی و ممتازی که دارد از در مخصوص وارد بهشت می شود.
شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه این چنین نقل می کند: «بلال از پیامبر ـ صلیاللهعلیهوآله ـ دربارهی درهای بهشت سؤال کرد پیامبر فرمود: درهای بهشت مختلفاند، باب الرحمة (در رحمت ) از یاقوت سرخ است… باب الصبر (در صبر ) در کوچکی است که یک لنگه دارد و از یاقوت سرخ است و اما باب الشکر (در شکر ) از یاقوت سفید است و دو لنگه دارد و عرضش به اندازهی پانصد سال راه است… اما باب البلاء … در مصیبتها و مرضهاست و آن دری است از یاقوت زرد و یک لنگه دارد و چه کمتر افرادی از این در وارد میشوند… اما باب الاعظم ،بندگان صالح از آن وارد میشوند و آنها اهل زهد و ورع هستند و کسانی هستند که راغب به خدایند و با او انس میگیرند. [۴]
فراز دوم: خدایا درهای جهنم را به رویم ببند.
وَ أَغْلِقْ عَنِّي فِيهِ أَبْوابَ النيرانِ؛ و درهای آتش دوزخ را ببند
همان طور که بر اساس آموزه های روایی و قرآنی برای بهشت درهای متعدد ذکر شد، برای جهنم نیز درهای متعددی بیان شده است کما اینکه خداوند متعال در خصوص در های جهنم می فرماید: «لَها سَبْعَةُ أَبْوابٍ لِكُلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ،[حجر/۴۴] هفت در دارد و براى هر درى، گروه معيّنى از آنها تقسيم شده اند!». اين در، در حقيقت درهاى گناهانى است كه به وسيله آن، افراد وارد دوزخ مى شوند، هر گروهى بوسيله ارتكاب گناهى و از درى، همانگونه كه درهاى بهشت، طاعات و اعمال صالح و مجاهدتهايى است كه بوسيله آن بهشتيان وارد بهشت مى شوند. در آيات فوق خوانديم، جهنم هفت در دارد (بعيد نيست عدد هفت در اينجا عدد تكثير باشد، يعنى درهاى بسيار و فراوان دارد، همانگونه كه در آيه ۲۷ سوره لقمان نيز عدد هفت به همين معنى آمده است). ولى واضح است اين تعدد درها (مانند تعدد درهاى بهشت) نه به خاطر كثرت واردان است به طورى كه از يك در كوچك نتوانند وارد شوند، و نه جنبه تشريفاتى دارد، بلكه در حقيقت اشاره به عوامل گوناگونى است كه انسان را به جهنم مى كشاند، هر نوع از گناهان درى محسوب مى شود. [۵] در آیات دیگر از قرآن کریم درهای مختلف جهنم این چنین مورد اشاره قرار گرفته است «وَ سِیقَ الَّذِینَ کفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ زُمَراً حَتَّى إِذا جاؤُها فُتِحَتْ أَبْوابُها؛ و کسانی که کافر شدند، گروه به سوی جهنم رانده شوند. تا چون بدان جا رسند، درهای آن (به رویشان) گشوده شود» تا آنجا که مى فرماید: «قِیلَ ادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدِینَ فِیها؛ گفته مى شود براى همیشه به درهاى جهنم درآیید» [ سوره زمر، آیه ۷۱ و ۷۲].
فراز سوم دعا: خدایا من را به قرائتقرآن موفق بدار
وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْآنِ،؛ و مرا توفیق تلاوت قرآن عطا فرما
جالب اینکه بعد از دعا برای باز شدن درهای بهشت و بسته ماندن درهای جهنم از خدای متعال در خواست می نماییم که در این ضیافت الهی توفیق همنشینی و انس با آیات الهی را نصیب ما نماید، عمل به قرآن و مأنوس شدن با معارف غنی و الهی آن می تواند نقش تعیین کننده ای در نجات از آتش جهنم و ورود در بهشت داشته باشد، چرا که معارف غنی و ارزشمند آن نجات دهنده انسان می باشد. در کتاب شریف نهج البلاغه در خصوص قرآن کریم این چنین نقل شده است: «اِنَّ القرآنَ ظاهِرُهُ اَنيقٌ و َباطِنُهُ عَميقٌ لا تَفنى عَجائِبُهُ و َلا تَنقَضى غَرائِبُهُ و َلا تُكشَفُ الظُّلُماتُ اِلاّ بِهِ؛[۶] براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نمى پذيرد و تاريكى هاى جهل جز بوسيله آن رفع نخواهد شد».
در پایان: از خدای متعال در خواست می نماییم، يا مُنْزِلَ السَّكِينَةِ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ؛ ای فرود آورنده وقار و سکینه بر دلهای اهل ایمان ما را از درهای بهشت وارد نما و از آتش هولناک جهنم رها بخش.
منبع:
[۱]. الإقبال بالأعمال الحسنة: ج۱، ص۳۵۵.
[۲]. الأمالي (للصدوق) ترجمه كمرهاى: ص۵.
[۳]. الخصال(ترجمه جعفرى): ج۲، ص۱۱۵.
[۴]. من لا يحضره الفقيه: ج۱، ص۲۹۵.
[۵]. تفسير نمونه: ج۱۱، ص۷۴.
[۶]. نهج البلاغه(صبحی صالح) ص۲۲۳ ، خطبه ۱۸.
دانلود صوت دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان
دانلود صوت شرح دعای روز بیستم قسمت اول
دانلودصوت شرح دعای روز بیستم قسمت دوم
شرح فرازهای دعا
«اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ»
خدایا متوجه کن من را تا از برکات سحر ماه رمضان استفاده کنم. مردم از برکات سحر غالباً استفاده نمیکنند. در طول سال از سحر باید استفاده کرد به خصوص در ایام ماه رمضان. حافظ میگوید :
آن گنج خداداد که خدا داد به حافظ از ورد شب و روز و دعای سحری بود
یکی از دعاهایمان باید این باشد که خدایا هنگام مردن لال نمیریم، شهادتین را به زبان بیاوریم و دعای عدیله بخوانیم.
ارزش اسحار ماه مبارک رمضان"
سحرهای ماه مبارک رمضان از ارزش والا و ویژهای برخوردار است به طوری که اعمال بسیاری در هنگام سحرهای این ماه تاکید شده است، مثل (دعای ابوحمزه ثمالی، دعای سحر، قرائت قرآن، خوردن سحری و…) که از خداوند میخواهیم که ما را در سحرهای این ماه از خواب غفلت بیدار سازد تا بتوانیم از فیوضات و برکات آن بهرهمند گردیم.
حال شاید در اینجا این سوال پیش آید که چرا از خداوند، این درخواست را مینماییم؟ که در جواب باید گفته شود که این درخواست ارزشمند از خداوند عزوجل برای این است که انسان در تمام ماههایی که بر او میگذرد از عبادت و اطاعت الهی در وقت سحرها محروم گردیده و به قولی از فیوضاتی که در سحرها میتواند کسب کند، غافل است که همین باعث گردیده که از خداوند بخواهیم که ما را یاری دهد تا از خواب غفلت بیدار گشته و بتوانیم از سحرهای این ماه پربرکت کمال استفاده را نماییم، تا شاید سحرهای این ماه باب فیضی شود برای ماههای دیگر سال، چرا که سحرها نسبت به دیگر اوقات از شبانه روز دارای فضیلت و برتری خاصی میباشند، به طوری که در آن هنگام که اکثر انسانها در خواب غفلت خود فرو رفتهاند، عده قلیلی به عبادت و اطاعت خداوند میپردازند که ما نیز از خداوند در این روز خواستاریم که ما را از خواب غفلت بیدار ساخته و مشمول این آیه شریفه قرار دهد: “وَالصَّادِقِینَ وَالْقَانِتِینَ وَالْمُنفِقِینَ وَالْمُسْتَغْفِرِینَ بِالأَسْحَارِ “(آل عمران ، 17) یعنی “(تقوا پیشه گان) صابران و راستگویان و فرمان برداران و انفاق کنندگان و استغفار کنندگان در سحرگاهانند" تا بتوانیم به درجات عالی معنوی دست یابیم…
از برکات سحر استفاده کنیم و حتی اگر به دلایل شرعی روزه هم نمیگیریم هنگام سحر بیدار شویم و دعا کنیم و از برکات سحر بهره ببریم .
«ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ»
“منظور از نور فیه قلبی بضیاء انواره چیست؟"
در این روز قلبم را به انوار سحر نورانی کن" همان نور هدایت است که بر قلب انسان تابیده میشود و او را از ظلمتهای جهل و نادانی و دوری از خداوند نجات میبخشد و به قول خداوند (عزوجل:) “اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ “(بقره ،257) یعنی “خداوند ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آوردهاند که خارج میکند ایشان را از تاریکیهای جهالت (و وارد میکند) به سوی نور و هدایت" که این نور همان هدایتی است که انسان را به مسیر سعادت میکشاند…
قلبهای ما زنگ زده و چشم و گوش ما آلوده شده است؛ دیگر مانند گذشته با شور عبادت نمیکنیم. در ماه رمضان از خدا بخواهیم تا قلبمان را نورانی کند.
«وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ»
“توکل بر ذات اقدس الهی"
در این قسمت از دعا از خداوند میخواهیم که تمام اعضا و جوارح ما را مسخر فرماید تا اینکه به انجام اعمال این روز مشغول گردیده و از آثار و برکات آن بهرهمند گردیم، حال میخواهیم بدانیم که منظور از “اعضای مرا مسخر گردان" چیست؟
در اینجا منظور از “اعضای مرا مسخر گردان" به نوعی همان توکل بر ذات اقدس پروردگار است تا اینکه ما را به حسن و نیکوترین ثوابها در این روز موفق بدارد چرا که خداوند متعال عالم به تمام امور است و از هر چیز نهان و آشکار باخبر است “
یَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهرَكُمْ “(انعام ،3) یعنی “میداند (اعمال) نهان و آشکارتان را" و او میداند که چگونه بندگان خویش را راهنمایی نموده و آنها را به نور هدایت منور و نورانی گرداند ؛ چنانچه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: “ما منکم احد الا و له الشیطان، قالوا “ولا انت یا رسول الله؟ قال و لا انا الا ان الله عزوجل اعاننی علیه فاسلم" ؛ “ابلیس برای هر انسانی شیطانی را گمارده است تا او را بفریبد و یکی از آنان را بر من گمارده است اما خداوند مرا یاری نموده پس از او در امان هستم" که ما نیز در این روز از خداوند به حق نور و جمالش خواستاریم که ما را از شر شیاطین جنی و انسی نجات داده و از آثار و برکات این روز بهرهمند سازد.
خدایا کاری کن تا تمام اعضای من از آثار تو پیروی کند. در دعا هر دو دستتان را بلند کنید و هرچه میتوانید دستان خود را بلند کنید. در این حالت خدا زودتر حاجت میدهد.
دانلودصوتی دعای روزه هجدهم ماه مبارک رمضان
«اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَهِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَهِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین.»
«خدایا در این روز مرا در برابر موافقت (اعمال و افکار) نیکان عالم موفق بدار و از رفاقت اشرار جهان دور گردان و مرا در بهشت دارالقرار به رحمتت منزل ده به حق الهیتت ای خدای عالمیان.»
شرح دعا (۱)« اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَهِ الأبْرارِ » «خدایا در این روز مرا در برابر موافقت (اعمال و افکار) نیکان عالم موفق بدار.»
ابرار و نیکوکاران در قرآن خداوند (عزوجل) در قرآن کریم در مورد ابرار و نیکوکاران پانزده صفت به کار برده است که به آن اشاره می نماییم:
۱-ایمان به خداوند یگانه
۲- ایمان به روز قیامت
۳- ایمان به فرشتگان
۴- ایمان به قرآن
۵- ایمان به پیامبران
۶- نیت خالص برای رضای خداوند
۷- بخشیدن بخشی از اموال به خویشان
۸- کمک به یتیمان
۹- کمک به فقیران
۱۰- کمک به رهگذران
۱۱- آزاد نمودن بنده
۱۲- اقامه و برپاداری نماز
۱۳- زکات به مستحقان دادن
۱۴- وفای به عهد
۱۵- صبر در برابر شدائد و سختی ها
نرم افزار ویژه ماه مبارک رمضان یعنی همان iRamazan برنامه ای کامل برای ماه مبارک رمضان می باشد.
این نرم افزار فوق العاده برای شما امکان به همراه داشتن ادعیه ها، اعمال، مناسبت ها و مشاور تغذیه را در این ماه مبارک فراهم می کند.
برنامه اندرویدی شامل دعای روزهای ماه مبارک رمضان به همراه معنی فارسی آن است.
ویژگی ها برنامه ویژه ماه مبارک رمضان:
- بخش ادعیه شامل دعاهای عهد، ربنای استاد شجریان، دعای سحر، دعای افطار، دعای روزانه و دعای یاعلی یا عظیم بهمراه ترجمه فارسی و قرائت
- بخش اعمال شامل اعمال مشترک شب های قدر، اعمال شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم
- مناسبت های روزانه
- مشاوره تغذیه شامل برنامه غذایی سحری، افطار و شام، چای و نوشیدنی، برنامه هفتگی غذایی و توصیه های تغذیه ای
جهت دانلود، درلینک مخصوص بر روی مدل گوشی خود کلیک کنید!
از خدا بخواهيم گناهان ما را «اقاله» كند
در دعاي روز چهاردهم ماه مبارك رمضان ميخوانيم: «اللهمّ لاتؤاخِذْني فيهِ بالعَثراتِ واقِلْني فيهِ من الخَطايا والهَفَواتِ ولاتَجْعَلْني فيه غَرَضاً للبلايا والآفاتِ بِعِزّتِكَ يا عزّ المسْلمين». «خدايا مؤاخذه نكن مرا در اين روز به لغزشها و درگذر از من در آن از خطاها و بيهودگيها و قرار مده مرا در آن نشانه تير بلاها و آفات، اي عزت دهنده مسلمانان.» *
شرح فراز اول دعا:در شرح فراز «اللهمّ لاتؤاخِذْني فيهِ بالعَثراتِ » ميگويد: خدايا من را به لغزشها مؤاخذه نكن. گاهي آدم ميلغزد و ايمانش ضعيف ميشود و تقوايش از بين ميرود. گناهان آدمي همان لغزش است و بايد از خدا بخواهد كه مؤاخذه نشود. وي ميافزايد: خدا در اثر گناه به غضب ميآيد و سيل و زلزله و بلاياي طبيعي همه آثار گناه است. مردم را توجه نميدهند كه غالب اين اتفاقات و تصادفات به علت انجام گناه است.
کسي كه نماز اول وقت نميخواند و اتوموبيل خود را در جاده ميراند، مورد نفرين نماز قرار ميگيرد و تصادف ميكند. نماز اول وقت انسان را نفرين ميكند و ميگويد « خدا ضايع كند تو را كه من را ضايع كردي!» وي ادامه ميدهد: اگر مسلماني اول وقت نماز بخواند، نماز او را دعا ميكند و ميگويد: «خدا حفظ كند تو را كه من را حفظ كردي» و زندگي رو به روال ميافتد.
اگر كسي با خدا باشد، هيچ كس نميتواند عليه او توطئه كند، چون او خدا را دارد.
شرح فراز دوم دعا:در شرح فراز «واقِلْني فيهِ من الخَطايا والهَفَواتِ» ميگويد: خدايا «اقاله» كن و گناهان ما را بيامرز. در دعاي كميل هم اين لفظ است كه خدايا لغزشهاي ما را اقاله كن؛ يعني ما را بدون هزينه ببخش. در مورد معامله نيز چنين لفظي در فقه وجود دارد. يعني فروشنده و خريدار حق فسخ معامله را تا زماني كه با يكديگر هستند، دارند. اما بعد از جدايي و بدون دليل نيز اگر مشتري جنس را پس آورد، كاسب مستحب است آن را قبول كند. مثلاً شخصي يك ظرف ماست ميخرد و به منزل ميبرد و متوجه ميشود كه پيش از وي ظرف ماست ديگري نيز خريداري شده است. در اين حالت اگر ظرف ماست را به فروشنده باز گرداند، مستحب است وي آن را بپذيرد و پول آن را عيناً پس دهد. *
شرح فراز سوم دعا:عبارت «ولاتَجْعَلْني فيه غَرَضاً للبلايا والآفاتِ» اظهار ميكند: خدايا من را تير بلا قرار مده. سيل و رانش زمين يعني همان تير! هواپيما در آسمان پرواز ميكند و ناگاه روي ساختماني فرود ميآيد و همه ساكنان آن از بين ميروند. اين غرض و تير بلاست كه حاصل گناه و خطاهاي ماست. اين استاد حوزه علميه ميگويد: تمام پيشآمدهايي كه ميشود همه نتيجه گناهان ماست براي اين گفته من مدرك وجود دارد و هم در قرآن آيه دارد و هم در اين باره روايت و حديث داريم. وي با اشاره به آيه قرآن ميگويد: «هر گرفتاري براي شما پيش ميآيد، دسترنج خودتان است.» هر چه بكاري همان را درو ميكني. از گندم، گندم و از جو، جو ميرويد. وي ادامه ميدهد: قرآن ميفرمايد: «خدا برنامههاي مردم را عوض نميكند، آنها را گرفتار بلا نميكند مگر اينكه خودشان را تغيير دهند.» مثل ماشين كه انحراف به چپ پيدا كند، تصادف ميكند، ما هم اگر انحراف به چپ داشته باشيم تصادف، عذاب خدا، مي كنيم. *
شرح فراز چهارم دعادر پايان دعا ميگويم: «بِعِزّتِكَ يا عزّ المسْلمين» به عزت خودت، اين دعاها را درباره ما مستجاب كن! اي كسي كه عزت مسلمين با توست. ببينيد الآن مسلمين چه عزتي دارند! آمريكا غر ميزند، مسلمانان مقابلش ايستادهاند و تمام دنيا عليه آن هستند.
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ على كائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِكَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساكین.
خدایا پاكیزهام كن در این روز از چرك و كثافت و شكیبائیم ده در آن به آنچه مقدر است شدنىها و توفیقم ده در آن براى تقوى و هم نشینى با نیكان به یاریت اى روشنى چشم مستمندان.
نديم نيکان
شرح دعاي روز سيزدهم ماه مبارک رمضان
“اللهم طهرني فيه من الدنس و الاقذار و صبرني فيه علي کائنات الاقدار و وفقني فيه لتقي و صحبه الابرار بعونک يا قره عين المساکين” “خدايا در اين روز مرا از پليدي ها و کثافات (هواي نفس و گناهان) پاک ساز و بر حوادث خير و شر صبر و تحمل عطا فرما و بر تقوا و پرهيزکاري و مصاحبت نيکوکاران عالم موفق بدار به ياري خود اي مايه شادي و اطمينان خاطر مسکينان”
(1) اللهم طهرني فيه من الدنس و الاقذار “خدايا مرا در اين روز از پليدي ها و کثافات هواي نفس و گناهان پاک ساز”
“پاک شدن از کثافات و آلودگي هاي گناه”
هنگامي که انسان گناه و معصيت پروردگار خويش را انجام مي دهد به تحقيق که آن گناه و معصيت اثر سويي بر ظاهر و باطن آن انسان مي گذارد به طوري که در روايات است که با انجام هر گناهي لکه سياهي بر قلب انسان مي نشيند که آن لکه سياه با مرور زمان و انجام گناهان بيشتر، افزوده مي گردد و باعث سياه شدن دل انسان مي شود به طوري که ديگر حقايق الهي را نمي تواند بشنود و به مخالفت با آنان مي پردازد، پس انسان براي آن که از آلودگي هاي گناهان پاک و طاهر گردد بايد از يگانه پروردگار عالم مدد بجويد و از او بخواهد که گناهان او را بيامرزد تا از آلودگي ها نيز خلاصي يابد چرا که تنها با آمرزش و غفران الهي است که انسان از پليدي ها و زشتي هاي گناه پاک مي گردد و خداوند متعال نيز در قرآن به بندگان خود اينگونه بشارت مي دهد: “قل يا عبادي الذين اسرفوا علي انفسهم لا تقنطو من رحمه الله ان الله يغفرالذنوب جميعا انه هو الغفور الرحيم"(1) يعني “بگو از رحمت خداوند نوميد نشويد، براستي که خداوند همه گناهان را مي بخشد، همانا او آمرزنده و مهربان است.” پس ما نيز در اين روز از خداوند مي خواهيم که ما را جزو توبه کنندگان واقعي از گناهان قرار داده تا از پليدي ها و زشتي هاي گناه که ما را روسياه درگاهش نموده است، پاک گرداند…
(2) و صبرني فيه علي کائنات الاقدار… “و در اين روز براي من بر حوادث خير و شر صبر وتحمل عطا فرما”
“صبر در مقابل امتحان الهي“
خداوند در قرآن مي فرمايد: “و لبنلونکم بشيِ من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشران"(2) يعني “و امتحان مي کنيم شما را به وسيله اي از ترس و گرسنگي و نقصان و ضرر از اموال و خودتان و ميوه هايتان (در باغها) و بشارت باد بر صابران” که اين آيه نشان دهنده آن است که انسان در تمام مراحل زندگي براي رشد و ترقي و ارزيابي عملکردش امتحان مي گردد و کساني در اين امتحان پيروز مي گردند که بر تقديرات الهي راضي بوده و بر مشکلات و مصائب صبر نمايند.
هنگامي که مصيبتي بر آنان وارد شد، بگويند: “انا لله وانا اليه راجعون"(3) يعني همه ما براي خداييم و به سوي او باز مي گرديم” که خداوند نيز در عوض صبر و ايمان آنها در قرآن مي فرمايد: “اولئک عليهم صلوات من ربهم و رحمه و اولئک هم المهتدون"(4) يعني “آنان گروهي هستند مخصوص به درود و الطاف الهي و رحمت خاص پروردگار و آنان خود هدايت يافتگانند” که ما نيز در اين روز از خداوند مي خواهيم که ما را جزو صابران واقعي بر آنچه که تقدير او بر ما مي باشد قرار دهد…
(3) و وفقني فيه لتقي و صحبه الابرار بعونک يا غره عين المساکين” “و بر تقوا و پرهيزکاري و مصاحبت نيکوکاران موفق بدار به ياري خود اي مايه شادي و اطمينان خاطر مسکينان".
“تقوا و پرهيزکاري”
همانطور که در دعاي روزهاي قبل تذکر داديم “ان اکرمکم عندالله اتقکم” يعني “به درستي که گرامي ترين شما نزد خداوند تقوا پيشه ترين شماست” و براي آنکه ما نزد پروردگار خويش داراي اجر و قربي باشيم بايد تقواي الهي را پيشه کنيم که تقوا يک کلام به مفهوم انجام واجبات و ترک محرمات الهي مي باشد که انسان را به مقامهاي والاي دنيوي و اخروي مي رساند که يکي از آن مقامات اين است که انسان تقوا پيشه و پرهيزکار طبق آيه قرآن نزد پروردگار خويش داراي حرميت مي گردد چنانچه خداوند در تمام امور در دنيا و آخرت او را کفايت مي کند…
“رابطه تقوا و مصاحبت با نيکان”
رابطه تنگاتنگي بين تقوا و مصاحبت با نيکان مي باشد چرا که انسان تقوا پيشه هيچ گاه با بدکرداران و کساني که معصيت پروردگار خويش را انجام مي دهند مصاحبت و معاشرت نمي کند چرا که خود خداوند نيز در قرآن مي فرمايد «قل لايستوي الخبيث والطيب»(5) يعني “بگو که خبيث و آلوده به کثافات و طاهر و پاکيزه مساوي نمي باشند” تنها مصاحبت تقواپيشگان با نيکان و ابرار است چرا که خود نيز از نيکان و ابرار هستند. زيرا کسي به درجه ابرار و نيکان نرسد مگر اينکه تقواي الهي را پيشه سازد که ما نيز در اين روز از خداوند مي خواهيم که به ما توفيق دهد تا با رعايت تقوا و پرهيزکاري به مصاحبت با نيکان و ابرار نايل گرديم. ان شاءالله که تابع باشيم.
شرح دعای روز ۱۲ رمضان از زبان سید آزادگان
خداوندا! تو ستاري و در ساية اين پردهپوشي چه عيبها كه بر من پوشاندي و ازچه رسواييها كه رهاييم بخشيدي!
توكه با من چينن كردي ، به من توفيق ده كه چشم از عيب ديگران بپوشم و تن به رسوايي ديگران ندهم، وبه حرمت اين روز شريف مرا به حق خود قانع دار، وتوفيقم ده كه لباسي قناعت به تن كرده وساده زيستن پيشه خود سازم، وبدين شيوه، ياريم كن كه در حفظ حقوق ديگران بپوشم و تن عادل و در معاشرت با مردم منصفي صادق باشم، و از آنچه مرا در زندگي تهديد كرده واز آن احساس ناامني ميكنم درامانم دار! اي آنكه وحشت زدگان ترسناك را در زندگي نگهدارنده تويي!
شرح دعای روزدهم ماه رمضان از زبان آیتالله مجتهدی
راه شناخت استجابت دعا/ هنگامی که باید از آسمان آتش بیاید
مرحوم آیتالله مجتهدی با بیان اینکه توکل بر خدا شرط موفقیت بر کارها است، اظهار داشت: هر جا که میخواهی بدانی دعایت مستجاب شده است، به دلت نگاه کن! ببین اگر ناامید از همه جا هستی، بدان که آن دعا مستجاب شده است.
*دعای روز دهم ماه مبارک رمضان
«اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلینَ عَلَیکَ وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْفاَّئِزینَ لَدَیکَ وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُقَرَّبینَ اِلَیکَ بِاِحْسانِکَ یا غایةَ الطّالِبینَ»
خدایا قرارم ده در این ماه از توکلکنندگان بر خودت و بگردانم در آن از سعادتمندان درگاهت، قرارم ده در آن از مقربان پیشگاهت به حق احسانت ای هدف نهایی جویندگان.
* شرح فرازهای دعا
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلینَ عَلَیکَ» میگوید: خدایا من را در ماه رمضان از کسانی قرار بده که متوکل باشم و بر تو توکل کنم و چشمم به دست دیگری نباشد. وی با بیان روایتی از صدر اسلام میپردازد و میگوید: شخص عربی، بدهکاری زیادی داشت. نزد امام حسین (ع) رفت و عرض کرد که بدهکاری دارم، خواستم به کریمی مراجعه کنم و به همین دلیل خدمت شما آمدم.
حضرت فرمود؛ «سه مسأله میپرسم؛ اگر یکی را جواب دادی، ثلث قرضت را میپردازم، اگر دو تا را جواب دهی دو ثلث آن را میدهم و اگر تمام آنها را پاسخ دهی، تمام قرضت را میپردازم.»، مرد عرب گفت که آخر من پاسخ کسی چون تو را بدهم؟ که امام فرمود: «جدم میفرمود؛ «الاحسان به قدر معرفة» اگر بفهمم چیزی بلدی قرضت را میدهم.» و بعد سؤال کرد: «بهترین چیزها در عالم چیست؟»، عرب گفت: بهترین چیزها ایمان به خداست. و ایمان به رسول خدا و ایمان به شما خاندان اهل بیت. سوال دوم را اینگونه پرسید که «زینت انسان به چیست؟»، عرب گفت: زینت عالم به حلم، زینت ثروتمند به بخشش و زینت فقرا به صبر است.
این استاد اخلاق ادامه میدهد: حضرت فرمود که «اگر اینها نباشند؟»، عرب گفتند: باید آتشی از آسمان بیاید و اینها را از بین ببرد. عالمی که حلم ندارد، ثروتمندی که بخشش ندارد و فقیری که صبر ندارد، باید از بین بروند.
حضرت امام حسین (ع) فرمود: «نجات از مهالک به چیست؟» عرب گفت: توکل به خدا. امام حسین (ع) تمام قرضهای آن شخص عرب را پرداخت کرد و یک انگشتر نیز از دستشان خارج کرده است و دست مردم عرب کرد.
وی تأکید میکند: این حدیث را گفتم تا به این نکته اشاره کنم که ماه رمضان و روزه ما را موفق کند تا به خدا توکل کنیم. من از صفر شروع کردم و با توکل به این مرحله رسیدم. طلاب جوان هم باید با توکل به درس و تحصیل خودشان ادامه دهند.
آیتالله مجتهدی تهرانی در ادامه در شرح «وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْفاَّئِزینَ لَدَیکَ» میگوید: خدایا من رستگار باشم و نه شقی. اگر رستگار باشم در روز قیامت اهل بهشت میشوم.
وی همچنین در شرح فراز «وَاجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُقَرَّبینَ اِلَیکَ» اظهار میکند:خدایا من را از مقربان درگاهت قرار بده. اینکه آدم مقرب درگاه الهی باشد خوب است نه اینکه خدا عقب بزند او را. گاهی خدا غضب میکند و بندگان باید حواسشان را جمع کنند.
این استاد اخلاق ادامه میدهد: «بِاِحْسانِکَ یا غایةَ الطّالِبینَ» که در پایان دعا آمده است، یعنی به حق احسانت ای کسی که نهایت طالبین تویی. یعنی از هر جا که آدم ناامید میشود پیش خدا میرود.
وی در پایان با بیان حدیثی میگوید: هر جا که میخواهی بدانی دعایت مستجاب شده است، به دلت نگاه کن. ببین اگر ناامید از همه جا هستی، بدان که آن دعا مستجاب شده است. خدا خودش میفرماید: به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید کسی را که به غیر از من امید دارد.
******************
شرح دعای روز نهم ماه مبارک رمضان
دعای روز نهم ماه مبارک رمضان
روز نهم :
اَللّهُمَّ اجْعَلْ لى فیهِ نَصیباً مِنْ رَحْمَتِکَ
خدایا قرار ده برایم در این روز بهره اى از رحمت
الْواسِعَةِ وَاهْدِنى فیهِ لِبَراهینِکَ السّاطِعَةِ وَخُذْ بِناصِیَتى اِلى
وسیعت و راهنمائیم کن در این ماه بسوى دلیلهاى درخشانت و مرا بسوى موجبات
مَرْضاتِکَ الْجامِعَةِ بِمَحَبَّتِکَ یا اَمَلَ الْمُشْتاقینَ
خوشنودى همه جانبه ات سوق ده به حق محبتت اى آرزوى مشتاقان
شرح روزنهم
فراز اول دعا: خدایا من را در رحمت خودت وارد نما
در اولین فراز این دعای ارزشمند صفحه از معارف توحیدی به روی ما گشوده می شود، در روز هشتم ماه مبارک رمضان از خدای متعال تقاضا می نمایم که ما را از رحمت واسعه خودش نصیب نماید. خدای متعال در قرآن کریم بارها و به دفعات متعدد خود را با رحمت و مهربانی به بندگان معرفی فرموده است. ابتدای سوره ها و آغاز زیبای آنها با معرفی صفت رحمانیت خدای متعال همگی گواه بر گسترده ی این صفت باری تعالی دارد، هر کجای زندگیمان را اگر به درستی و با چشم تعقل و اندیشه نگاه کنیم به راستی رحمت واسعه پروردگار را می توان مشاهده کرد. بر خلاف تصور و باور غلطی که بعضی کج اندیشان در خصوص خداوند متعال ابراز می نمایند و تصویر خشک و خشنی از خدای متعال ابراز می دارند، خدای متعال روی این تفکر غلط خطر بطلان کشیده و خود را به مهربانی و نیکی به بندگان معرفی می فرماید: «كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَة؛[انعام/۵۴] پروردگارتان مِهر و بخشايش را بر خود نوشته- مقرر داشته- است». می توان بی جهت نیست که خدای متعال نیز رحمت خود را واسعه معرفی می فرماید: «ُ وَ رَحْمَتي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُها لِلَّذينَ يَتَّقُونَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ الَّذينَ هُمْ بِآياتِنا يُؤْمِنُونَ؛[اعراف/۱۵۶] و رحمتم همه چيز را فراگرفته و آن را براى آنها كه تقوا پيشه كنند، و زكات را بپردازند، و آنها كه به آيات ما ايمان مى آورند، مقرّر خواهم داشت!».
دو نکته بسیار زیبا در این آیه شریف در خصوص رحمت واسعه پروردگار قابل مشاهده است، ۱- نکته اول اینکه باری تعالی می فرماید رحمت من همه چیز را در بر می گیرد، ۲-نکته اینکه حق تعالی می فرماید به زودی آن را برای تقوا پیشگان و آنان که زکات را پرداخت می کنند مقرر خواهم کرد. از این دو نکته می توان این چنین برداشت نمود.
دو قسم رحمت براى خداى تعالى: رحمت عام و رحمت خاص
علاه طباطبایی در تفسیر المیزان بر این باور است که براى خداى تعالى دو قسم رحمت است، يكى رحمت عام كه مؤمن و كافر، نيكوكار و فاجر و با شعور و بىشعور همه بوسيله آن به وجود آمده و از ابتداى هستى و در مسير وجودشان مادامى كه وجود دارند بوسيله آن روزى مىخورند. و ديگر رحمت خاص كه خود عطيهاى است كه خداوند آن را تنها به كسانى مىدهد كه داراى ايمان و عبوديت باشند، مانند حيات طيب و زندگى نورانى در دنيا، و جنت و رضوان در آخرت كه كفار و مجرمين بخاطر كفر و جرمشان از آن بهرهاى ندارند.[۱]
شرایط رسیدن به رحمت الهی:
۱-ایمان و عمل صالح: خداود متعال در این خصوص می فرماید: «فَأَمَّا الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَيُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ في رَحْمَتِهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبينُ؛[جاثیه/۳۰] اما كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى نيك و شايسته كردند، پس پروردگارشان ايشان را در رحمت خود- در بهشت- درآرد. اين است كاميابى و پيروزى بزرگ».
شرح دعای روز هشتم ماه رمضان را می خوانیم در کلام مرحوم آیة الله مجتهدی تهرانی:
اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ رَحْمَةَ الاْیتامِ
خدایا روزیم گردان در این ماه مهرورزی نسبت به یتیمان
وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ
و خوراندن طعام
وَاِفْشآءَ السَّلامِ
و به آشکار کردن سلام
وَصُحْبَةَ الْکِرامِ
و همنشینی با کریمان
بِطَوْلِکَ یا مَلْجَاَ الاْمِلینَ
به فضل و کرمت ای پناه آرزومندان.
شرح فرازهای دعا
«اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ رَحْمَةَ الاْیتامِ»
خدایا در ماه رمضان مهرورزی نسبت به یتیمان را روزیام گردان. اگر قلب ما زنگ بزند، از چه دوایی میتوان برای رفع آن استفاده کرد. برای این کار باید سحرها قرآن بخوانید تا قلبتان را جلا بدهید. همچنین جان انسان را استغفار سحر جلا میدهد و میتوان با یتیمنوازی قلب را جلا داد.
یتیم نوازی و ترحم بر یتیمان یکی از دستورات بزرگ اسلام میباشد که بر مسلمانان واجب است که در این امر مهم بسیار کوشا باشند چرا که یتیم به کسی گویند که در ظاهر سرپناه و سرپرستی برای خود نداشته باشند (یعنی هیچ کس نباشد که او را سرپرستی کند مثل پدر و مادر) به طوری که فقط خداوند حامی و سرپناه او باشد که خداوند حقوق چنین افرادی را بسیار محترم داشته و بر ترحم به آنان تأکید مینماید.
چنانچه حضرت امیر مؤمنان علی علیهالسلام میفرماید: “الله، الله بالایتام، فلا تغبوا افواههم و لا یضیعوا بحضرتکم" “خدا را! خدا را! درباره یتیمان، نکند که آنان گاهی سیر و گاه گرسنه بمانند و حقوقشان ضایع گردد!
شخص ثروتمند تنها با دست کشیدن بر سر یتیم قلبش جلا پیدا نمیکند و باید یتیمان را از نظر مادی تأمین کند و مشکلات مالی آنها را برطرف کند. پس یادتان باشد که رحم کردن به یتیم با خلوص نیت قلب را جلا میدهد.
ارزش یتیم
یتیمان با اینکه به ظاهر سرپناه و سرپرستی برای خود ندارند اما خداوند برای آنان ارزش بسیاری قائل است به طوری که در قرآن خداوند (عزوجل) خطاب به پیغمبر خود میفرماید: “الم یجدک یتیما فاوی"(2) یعنی “آیا خداوند تو را یتیمی نیافت که در پناه خود جای داد" که با توجه به این آیه میبینیم که خداوند پیغمبر خود را به دوران یتیمیاش (که پدر و مادر خویش را از دست داده بود و سرپناهی جز خداوند نداشت) تذکر میدهد تا یادآور شود که چگونه خداوند او را یاری نمود و او را از گزند دشمنان در امان داشت و به لطف و رحمتش به مقام نبوت برگزید. تا اینکه پیغمبر نیز به یاد یتیمان بوده و از آنان دلجویی کند.
در آیه دیگر میفرماید: “فاما الیتیم فلا تقهر"(3) یعنی “پس تو هم هرگز یتیمی را میازار".
حال با توجه به این آیات ما باید این نکته مهم را در نظر داشته باشیم که پیامبر عظیم الشان اسلام هیچ گاه از دستورات خداوند سرپیچی نکرده و نعمتی از خدای خویش را فراموش ننموده است بلکه خداوند به پیامبر خود تذکر داده تا همه مردم الگو گرفته و آن دستورات را اجرا نمایند، چرا که خداوند میفرماید: “و لکم فی رسول الله اسوه حسنه"(4) یعنی “و برای شما در (خلق و خوی) رسول خدا الگویی نیکوست ." پس از خداوند میخواهیم که ما را در این روز یاری نماید تا بتوانیم بر یتیمان و بی سرپرستان ترحم نموده تا مشمول رحمت بی پایانش گردیم.
«وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ»
خدایا روزی کن که من اطعام طعام کنم و افطاری دهم.
در ماه مبارک رمضان یکی از چیزهایی که بسیار اهمیت دارد اطعام نمودن و سفره میهمانی پهن کردن برای فقیران و مستمندان در راه رضای خداوند است که از ثواب و منزلت بسیار بالایی برخوردار است. تا آنجایی که نبی مکرم اسلام در خطبه شعبانیه که در روزهای پایانی ماه شعبان در رابطه با فضائل و اعمال ماه مبارک رمضان ایراد فرمودند در ارتباط پاداش افطاری دادن به روزه داران در ماه رمضان فرمودند:
هرکس در این ماه مبارک روزه داری را طعام و افطاری دهد، روز قیامت که قدمها بر صراط میلغزد قدم او نخواهد لغزید. در این هنگام یکی از مسلمانان سؤال کرد: یا رسول الله اگر چنانچه کسی این توانایی را نداشته باشد که دیگران را مهمان کند و به آنان طعام داده ،آنها را سیر کند چه کند؟ حضرت فرمودند: حتی اگر میتواند که به نصف خرما یا جرعه آبی دیگران را مهمان کند برای دوری از آتش جهنم، انجام دهد.
در ماه مبارک رمضان یکی از چیزهایی که بسیار اهمیت دارد اطعام نمودن و سفره میهمانی پهن کردن برای فقیران و مستمندان در راه رضای خداوند است که از ثواب و منزلت بسیار بالایی برخوردار است .
حضرت علی علیهالسلام میفرماید: “اجود یده! و هو غن ذات الله بخیل! فمن آتاه الله مالا فلیصل به القرابه، والیحسن منه الضیافه"(5) یعنی “دست سخاوتمندی ندارد آن کس که از بخشش در راه خدا بخل میورزد! آن کسی که خدا او را مالی بخشید، پس باید به خویشاوندان خود بخشش نماید و سفره میهمانی خوب بگستراند." و ما نیز از خداوند میخواهیم که در این روز ما را یاری فرماید تا در راه رضای او به فقیران و مستمندان اطعام کنیم.
دعای روزهفتم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِكْرَكَ بِدوامِهِ بتوفیقِكَ یا هادیَ المُضِلّین.
خدایا یارى كن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبـادت و بركنارم دار در آن از بیهودگى و گناهان و روزیم كن در آن یادت را براى همیشه به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان.
شرح دعاي روز هفتم ماه رمضان
«اللهم اعني فيه علي صيامه و قيامه و جنبني فيه من هفواته و اثامه و ارزقني فيه ذكرك بدوامه، بتوفيقك ياهادي المضلين» اي خدا مرا در اين روز به روزه و اقامه نماز ياري كن و از لغزشها و گناهان دور ساز و ذكر دائمي نصيبم فرما به توفيق بخشي خود اي راهنماي گمراهان.
روزه چيست و چه فوايدي دارد؟! روزه طبق آنچه در لغت و رسالههاي عمليه آمده است، عبارت است از: خودداري كردن شخص از خوردن و آشاميدن و ديگر مبطلات روزه (كه در رسالههاي عمليه ذكر گرديده است) و نيز پرهيز از گناهان اعضا و جوارح و در نهايت هرگونه خودداري قلبي شخص روزهدار از توجه به غير خداوند.
براي روزه فوايد و آثار زيادي ذكر گرديده است كه به بعضي از آنها اشاره ميگردد. 1- يكي از فوائد روزه در اسلام تندرستي است. چنانچه پيامبر گرامي اسلام(ص) فرمودند: «روزه بگيريد تا سالم بمانيد.» (بحار، ج 93، ص 255) و هرچه كه علم بيشتر پيشرفت ميكند، ابعاد مختلفي از فوايد روزهداري معلوم ميگردد. 2- سپر در برابر آتش جهنم است. حضرت رسول اكرم(ص) ميفرمايند: «الصوم جنه من النار»؛ روزه سپري در مقابل آتش جهنم است. (وسائل، ج 7، ص 285) 3- مايه اجابت دعا. رسول خدا(ص): «لا ترد دعوه الصائم؛ دعاي روزهدار رد نميشود» (بحار، ج 93، ص 256) 4- باعث بخشيده شدن گناهان. رسول خدا(ص) ميفرمايند: هركس ماه رمضان را براي خدا روزه بدارد، تمام گناهانش آمرزيده ميشود. (تفسير مراغي، ج2، ص 69) 5- باعث ميشود فرشتگان برايش دعا كنند. رسول گرامي اسلام(ص) دراينباره ميفرمايند: خداوند فرشتگان خود را موظف كرده است كه براي روزهداران دعا كنند. (بحار، ج 93، ص 285) البته اينها و دهها فايده ديگر كه در آيات و روايات ذكر گرديده، اشارهاي بود به فوايد و آثار فردي روزه. براي روزه فوايد اجتماعي فراواني ذكر گرديده كه به بعضي از آنها اشاره ميشود؛
1- روزه باعث تحريك انسانها نسبت به همنوع خود ميشود! چنانكه در روايتي آمده است: خداوند روزه را واجب كرد تا ثروتمندان و فقرا را همسان سازد. (وسائل، ج 7، ص 2) روزه باعث ميشود تا ثروتمندان طعم تشنگي و گرسنگي را چشيده و به ياد فقرا و مستمندان بيفتند تا بدينوسيله عاطفه آنها تحريك شده و بخشي از درآمد خود را به آنان اختصاص دهند.
2- روزهداري باعث خودداري شخص از خيلي از جرائم و صفات زشت اخلاقي و اجتماعي ميگردد. از جمله آنها: دروغ، مجادله و درگيري، غيبت، تهمت، فحش، سرزنش و خشم، مردمآزاري، معاشرت با مفسدان، سخنچيني، حرامخواري و… است بيترديد هر يك از اين گناهان كه كنترل شود، باعث جلوگيري از آسيبهاي فراوان اجتماعي شده و باعث آرامش آن ميگردد. «و ذكر دائمي را نصيبم فرما» بايد دانست قرآن كريم علاوه بر ذكر زباني، ذكر قلبي و ياد دروني را ميستايد. ذكر و فكر، همراه يكديگر ارزش است. متأسفانه كساني كه ذكر ميگويند، ولي اهل فكر نيستند و كساني اهل فكر هستند ولي اهل ذكر نيستند! ذكر يكي از نمونههاي روشن عبادت است و ذكر خدا و نعمتهاي او، زمينه شكر و سپاس است، چنانكه غفلت از ياد خدا، مايه كفران است. ذكر يك نوع حضور قلبي است كه اثرات زيادي براي ذاكر دارد، از جمله؛ باعث توكل، معرفت، شكر، توجه دائمي به خداوند و جلوگيري از لغزش و گناه، محبت نسبت به قلب هستي يعني خداوند، اميد و رجاء و… ميشود. ذكر مقام انسان را تا جايي بالا ميبرد كه ميفرمايد: تو ياد من باش، تا من هم ياد تو باشم. (فاذكروني اذكركم - بقره آيه 152)
دعای روزششم ماه رمضان+صوت
متن، ترجمه و تفسیر دعای روز ششم ماه رمضان به شرح زیر است:
اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنى فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ وَلاتَضْرِبْنى بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ
خدایا در این ماه به خاطر دست زدن به نافرمانیت خوارم مساز و تازیانه هاى عذابت را بر من مزن و از موجبات خشمت
وَزَحْزِحْنى فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنِّکَ وَاَیادیکَ یا مُنْتَهى رَغْبَةِ الرّاغِبینَ
بدان نعمت بخشى و الطافى که نسبت به بندگان دارى دورم بدار اى آخرین حد اشتیاق مشتاقان.
دانلود فایل صوتی دعای روز ششم رمضان
تفسیر آیتالله احمدی فقیه یزدی از دعای روز ششم ماه رمضان:
در این روز بنده از خدا میخواهد به دلیل گناهانی که انجام داده است، خوار نشود و به همین دلیل به وی تازیانه نزند. خداوند به سبب گناهی که بنده مرتکب میشود تازیانه به وی میزند. تازیانه خدا همان عذابهای الهی مانند سیل و زلزله است، تازیانهای که عقوبت یا همان نتیجه کارهای بد انسانیست.
در همین راستا بنده میگوید که نتیجه گناهان را از من دور کن. بنده در پایان خداوند را به منتش قسم میدهد؛ به همه آن نعمتهایی که به بندگان داده است، تا گناهان وی را ببخشاید.