معاونت فرهنگی مدرسه ی علمیّه الزهرا (سلام الله علیها)آزادشهر

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

چراخداونددنیارابارنج آفرید؟؟

28 بهمن 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

چرا خداوند دنیا را با رنج آفرید؟
رسول اللّه  صلي الله عليه و آله :  

 الدُّنيا دارُ بَلاءٍ  ، ومَنزِلُ بُلغَةٍ  وعَناءٍ ، قَد نزَعَت  عَنها نُفوسُ السُّعَداءِ ، وَانتُزِعَت بِالكُرهِ مِن أيدِي الأَشقِياءِ . 

 دنيا، سراى آزمايش است و منزلگاه روزىِ گذران زندگى و رنج . جان هاى نيك بختان از [علاقه به] آن كَنده شده و از دست شوربختان به زور گرفته مى شود.  (أعلام الدين : ص ۳۴۲ ح ۳۲)

 نظر دهید »

دعای سختی هاوگرفتاری ها..یادگارمادرموندحضرت زهراسلام الله علیها

27 بهمن 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

 نظر دهید »

دریاهم نجس می شود!!!

27 بهمن 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

 نظر دهید »

توبه،بهترین پاک کننده گناهان

27 بهمن 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

 1 نظر

اگربه قرآن عمل شود؟

08 آذر 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

 


اگر به قرآن عمل می شد,چه اتفاق هایی می افتاد؟

 1_ اگر هر کس به سوره اعراف ٣١(کلو و اشربوا و لا تسرفوا) توجه می کرد،دیگر هرکس به اندازه نیازش غذا می خورد و پر خوری نمی کرد و این همه غذای اضافی دور ریخته نمی شد و خیلی ها هم گرسنه نمی ماندند.

2_اگر هرکس به سوره ملك ايه ١٥  (وامشوا فی مناکبها و کلو من رزقه)  توجه میکرد ، راه رفتن را در برنامه روزانه خود پیش میگرفت.

3_ اگر هرکسی به سوره بقره آیه ٨٣ (وقولوا لناس حسنا) توجه میکرد،دیگر عصبانی نمی شد و دیگر دعوا و بدگویی از جامعه رخت می بست.

4_ اگر هرکس به سوره اسرا ايه ٣٧(ولا تمش فی الارض مرحا)  توجه می کرد،دیگر کسی برای جلب توجه دیگران و فخر فروشی و خودنمایی با غرور راه نمی رفت .

5_ اگر هرکسی به سوره ال عمران ايه ٧٣(ولا تومنوا الا لمن تبع دینکم)  توجه می کرد،دیگر در مقابل اروپاو آمریکا و کافران احساس ضعف نمی کردیم و تقلید کورکورانه از لباس و فرهنگشان نمی کردیم.

6_اگر هرکس به سوره نور آیه٣٧ (رجال لا تلهیهم تجاره و ولا بیع عن ذکر الله و اقام الصلاه و…) عمل می کرد،دیگر هنگام اذان بازار ها از مردم خالی میشد و همه به صف نماز می ایستادن ،تا جایی که دیگر جایی برای نماز خواندن نمی ماند و نماز گزاران به نوبت نماز می خواندند یا صف ها به خیابان ها کشیده میشد.

7_ اگر هر زنی به سوره نور آیه ٣١  (ولا یبدین زینتهن الا لبعولتهن)  عمل می کرد،دیگر زنی برای غیر شوهرش آرایش نمی کرد.

8_اگر هرکسی به سوره لقمان آیه ١٩(واغضض من ابصارهم)  عمل می کرد،دیگر کسی به نامحرم نگاه نمی کرد و این همه فساد جنسی رایج نمی شد.

9_ اگر هر دخترو پسرجوانی به سوره نور ايه ٣٣ (ولیستعفف الذین لا یجدون نکاحا حتی یغنیهم الله من فضله) عمل می کرد،دیگر به بهانه نداشتن موقعیت ازدواج،گناه نمی کردند و صبر می کردند تا خدا از فضلش به آنها همسری بدهد و زمینه ازدواجش فراهم شود.

10_ اگر هر کسی به سوره نور ايه ١٩ (ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین ءامنوا لهم عذاب الیم)  توجه می کرد،دیگر کسی دوستش را به گناه دعوت نمی کرد و برای هم فیلم و عکس نامشروع نمی فرستادن تا علاوه بر خودشان دیگران را فحشا ببرند.

11_ اگر شما خواننده  محترم به سوره اعراف ١٩٩ (وامر بالمعروف )

 نظر دهید »

تغییردلهاسخت ترازتغییرجای کوه ها

24 آبان 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

​🔷امام صادق(ع) می‌فرماید:

کوه‌ها را از جایشان تغییر بدهید راحت‌تر از این است که بخواهید دلها را تغییر بدهید. این دل ما را امام حسین چقدر راحت تغییر می‌دهد؟ این معجزه مهم‌تر است یا معجزه‌ی رود نیل و حضرت موسی؟ عقلانی قضاوت کنیم. امام صادق می‌فرماید: اینکه این دلها اینطور متأثر می‌شوند، خلاف قاعده و بدون اینکه هیچیک از عوامل شناخته شده مؤثر باشند، این مهمتر از شکافته شدن رود نیل است. شما اگر کنار رود نیل بودی و حضرت موسی(ع) با عصایی می‌زد و این رود شکسته می‌شد، چه شکوهی را می‌دیدی؟ برای همه تعریف می‌کردی. الآن شما بیشتر از این معجزه تعریف کنید که من می‌بینم دلها چگونه برای امام حسین متأثر می‌شود. چون واقعاً تکان دادن یک دل از جای خودش سخت‌تر از تکان دادن دریاها و کوه‌ها است.

حجت الاسلام پناهیان

منبع:برنامه سمت خدا

 نظر دهید »

مانندگیاه باش

24 آبان 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

​*مانند گیاه*

يك گياه كوچك را نگاه كن، كه چطور از زير خاكها و سنگها سر بيرون مى‌آورد و حتّى آسفالت‌ها و سيمان‌ها را مى‌شكند و سر بلند مى‌نمايد. اگر تو به اندازه اين گياه كوچك، ريشه داشته باشى، از زير خاك و سنگ و از زير عادت و غريزه و از زير حرفها و هوسها  سر بيرون مى‌آورى و سربلند مى‌شوى.

 نامه هاى بلوغ، ص162.

 نظر دهید »

جوان فقیر کارگر و گوهرشاد خاتون

17 تیر 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

داستان واقعی جوان فقیر کارگر و گوهرشاد خاتون

گوهر شاد یکی از زنان باحجاب بوده همیشه نقاب به صورت داشته و خیلی هم مذهبی بود. او می خواست در کنار حرم امام رضا (ع) مسجدى بنا کند .

به همه کارگران و معماران اعلام کرد دستمزد شما را دو برابر مى دهم ولى شرطش این است که فقط با وضو کار کنید و در حال کار با یکدیگر مجادله و بد زبانى نکنید و با احترام رفتار کنید. و اخلاق اسلامى و یاد خدا را رعایت کنید . او به کسانى که به وسیله حیوانات مصالح و بار به محل مسجد می‌آورند علاوه بر دستور قبلى گفت سر راه حیوانات آب و علوفه قرار دهید و این زبان بسته ها را نزنید و بگذارید هرجا که تشنه و گرسنه بودند آب و علف بخورند . بر آنها بار سنگین نزنید و آنها را اذیت نکنید . اما من مزد شما را دو برابر مى دهم ..

گوهرشاد هر روز به سرکشی کارگران به مسجد میرفت؛ روزى طبق معمول براى سرکشى کارها به محل مسجد رفت بود، در اثر باد مقنعه و حجاب او کمى کنار رفت و یک کارگر جوانى چهره او را دید . جوان بیچاره دل از کف داد و عشق گوهرشاد صبر و طاقت از او ربود تا آنجا که بیمار شد و بیمارى او را به مرگ نزدیک کرد. چند روزی بود که به سر کار نمی رفت0 و گوهر شاد حال او را جویا شد . به او خبر دادند جوان بیمار شده لذا به عیادت او رفت..

ادامه »

 نظر دهید »

آقا اخلاص یعنی چه ؟

17 تیر 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

آقا اخلاص یعنی چه؟

یعنی اینکه شما بنا داشته باشی خودت را فدای یک هدف مقدس بکنی. این چیزی است که مدام در تو رشد می‌کند، بذرش، نهالش شکوفا می‌شود، شکوفه می‌دهد، میوه می‌دهد مدام روز به روز، و از آن طرف شیطان به هیچ وجه نمی‌تواند این را خرابش بکند. به هیچ وجه.

شما برای چه ائمه معصومین را دوست دارید؟ برای چه؟ اگر مخلصانه دوست داشته باشید، که نوعاً مخلصانه ما دوست داریم اهل بیت را… کسی بد نمی‌شود, بنا این را می‌گذاری خودت را خرج اهل بیت بکنی. خدایا می‌شود زندگی‌ام فدای تو بشود؟ برای تو باشد؟ می‌گوید بابا فلانی مال من است. این نفس می‌کشد به نفع من می‌کشد. هیچ کس برایت دعا نکند، خدا برایت دعا می‌کند.

 نظر دهید »

ما که در مقابل حوادث گاهى بى‌صبرى مى‌کنیم.

14 تیر 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

ما که در مقابل حوادث گاهى بى‌صبرى مى‌کنیم، به خاطر این است که نمى‌دانیم این حوادث در سرنوشت نهایى ما پیش خداى متعال چه تأثیرى دارد. هر کدام از این سختى‌ها مابازائى از اجر و ثواب الهى دارد.

در روایتى دارد که در روز قیامت وقتى پاداش سختى‌کشیده‌هاى دنیا را جلوى چشم همه‌ى خلایق به آنها مى‌دهند و خلایق مى‌بینند خداى متعال چه پاداش عظیمى را براى رنج‌کشیده‌ها قرار داده، اهل محشر و حتّى خود اینها آرزو مى‌کنند که اى کاش در دنیا گوشت بدنشان را با مقراض تکه‌تکه کرده بودند، براى این‌که این‌جا به این رنج‌ها مى‌رسیدند. این مطلب را براى این به من و شما گفته‌اند که بفهمیم و لمس کنیم که هر کدام از رنج‌هاى شما در دنیا پیش خداى متعال مابازاء و اجرى دارد. لذا قدر این حالت را بدانید و از خداى متعال سپاسگزار و شاکر باشید.

امام خامنه ای(مدظله العالی)

 نظر دهید »

شش نصیحت حکیمانه از امیر المومنین (علیه السلام)

13 تیر 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

شش نصیحت حکیمانه از امیر المومنین علیه السلام

متن حدیث:
قَالَ [عليه السلام] عَجِبْتُ لِلْبَخِيلِ يَسْتَعْجِلُ الْفَقْرَ الَّذِى مِنْهُ هَرَبَ وَ يَفُوتُهُ الْغِنَى الَّذِى إِيَّاهُ طَلَبَ فَيَعِيشُ فِى الدُّنْيَا عَيْشَ الْفُقَرَاءِ وَ يُحَاسَبُ فِى الْآخِرَةِ حِسَابَ الْأَغْنِيَاءِ وَ عَجِبْتُ لِلْمُتَكَبِّرِ الَّذِى كَانَ بِالْأَمْسِ نُطْفَةً وَ يَكُونُ غَداً جِيفَةً وَ عَجِبْتُ لِمَنْ شَكَّ فِى اللَّهِ وَ هُوَ يَرَى خَلْقَ اللَّهِ وَ عَجِبْتُ لِمَنْ نَسِيَ الْمَوْتَ وَ هُوَ يَرَى الْمَوْتَى وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَنْكَرَ النَّشْأَةَ الْأُخْرَى وَ هُوَ يَرَى النَّشْأَةَ الْأُولَى وَ عَجِبْتُ لِعَامِرٍ دَارَ الْفَنَاءِ وَ تَارِكٍ دَارَ الْبَقَاءِ .

امام علی علیه السلام فرمودند :

- در شگفتم از بخيل ؛ به سوى فقرى مى شتابد كه از آن مى گريزد ، و سرمايه اى را از دست مى دهد كه براى آن تلاش مى كند در دنيا چون تهيدستان زندگى مى كند ، اما در آخرت چون سرمايه داران محاكمه مى شود.

در شگفتم از متكبرى كه ديروز نطفه ای بی ارزش ، و فردا مردارى گنديده خواهد بود و در شگفتم از آن كس كه آفرينش پديده ها را مى نگرد و در وجود خدا ترديد دارد! در شگفتم از آن كس كه مردگان را مى بيند و مرگ را از ياد برده است . در شگفتم از آن كس كه پيدايش دوباره را انكار مى كند در حالى كه پيدايش آغازين را مى نگرد .و در شگفتم از آن كس كه خانه نابودشدنى ، را آباد مى كند اما جايگاه هميشگى را از ياد برده است.

منبع:

“نهج البلاغه، حکمت 125″

 نظر دهید »

توجه به بندگی

08 تیر 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

 نظر دهید »

علت غفلت از مرگ چیست؟

03 تیر 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

با وجود اینکه در دین اسلام بر لزوم مرگ‌آگاهی و توجه به مرگ تأکید شده تا انسان‌ها را از طریق شناخت درست حقیقت مرگ به شناخت خود و به‌تبع آن، به فهم معنای زندگی رهنمون سازد. اما می بینیم که بیشتر انسان ها از این اتفاق بزرگ غافلند و آن را به فراموشی سپرده اند! اسباب غفلت از یاد مرگ می‌تواند متفاوت باشد؛ گاهی خستگی مفرط، عصبانیت یا تندخویی و گاهی دیگر جهل و دنیاطلبی و به تعبیر امام علی علیه السلام، حب دنیا سبب غفلت می‌گردد. در مجموع می‌توان جهل و زیاده‌روی در حب دنیا را سبب اصلی غفلت از مرگ و حیات اخروی دانست. این دو سبب است که بذر آرزوهای بلند را در دل بشر می‌کارد و تقویت می‌کند. از این‌رو گاهی در تعابیر حضرت حب دنیا، گاهی آرزوهای بلند و گاهی دیگر ندانستن قدر خویشتن یا خودناشناسی سبب غفلت از آخرت دانسته شده است. در این مجال اندک یکسری عوامل غفلت را از دیدگاه امام علی علیه السلام بیان میکنیم.

1. جهل و نادانی:

اگر انسان نسبت به خویشتن و دنیا آگاه باشد، گرفتار دنیازدگی نمی‌شود. امام متقیان علی(علیه السلام) در سخنی می‌فرماید:

«من تذکّر بُعد السفر استعدّ»

«کسی که به دوری سفر توجه داشته باشد، خود را آماده می‌کند»

مضمون این سخن آن است که غفلت از دوری سفر (مرگ) سبب می‌شود که انسان آمادگی لازم را پیدا نکند. البته جهل و نادانی مراتبی دارد و چنین برمی‌آید که بدترین نوع آن، جهل نسبت به نفس است. از آنجا که در روایات شناخت نفس سودمندترین شناخت خوانده شده است

ناآگاهی نسبت به آن زیان‌بارترین جهل خواهد بود. در سخنان حضرت نیز دراین‌باره می‌خوانیم:

«هَلَکَ امرۆٌ لَم یَعرِف قَدرَهُ»

«هلاک گشت کسی که قدر خود را نشناخت»

جایی دیگر نیز می‌فرماید:

«اَلعالِمُ مَن عَرَفَ قَدرَهُ»

«عالم کسی است که خود را بشناسد»

دیگر از عوامل غفلت از مرگ، خیال‌زدگی است؛ هرگاه زمام امور انسان به دست وهم و خیال سپرده شود، سراب آب پنداشته می‌شود و شیء‌‌نمای عاری از حقیقت، حقیقت انگاشته می‌شود.

2. هوای نفس:

هوای نفس یکی دیگر از عوامل غفلت از مرگ و دنیای آخرت است. در واقع، حب دنیا نیز از این عامل نشئت می‌گیرد؛ همان‌گونه که مقابله و عناد با حق چنین است. اگر هواهای نفسانی مهار شود، دنیازدگی و حق‌ستیزی آگاهانه به‌وقوع نخواهد پیوست. آن حضرت در تعبیری این‌گونه از هوای نفس تعبیر کرده است:

«هواک اعدى علیک من کلّ عدوّ فاغلبه و الّا اهلکک»

«هواى نفس تو دشمن‌ترین دشمنان توست؛ بر آن غالب شو وگرنه، تو را هلاک می‌کند»  همچنین می‌فرماید:

«لا عدوّ اعدى على المرء من نفسه»

«دشمنى براى انسان بدتر از نفس او نیست»

3 . دوستی دنیا:

یکی دیگر از عوامل غفلت از مرگ و آخرت، دوستی و میل مفرط نسبت به دنیاست؛ آن حضرت در مقام اشاره به این عامل می‌فرماید:

«إِیَّاکَ أَنْ یَنْزِلَ بِکَ الْمَوْتُ وَأَنْتَ آبِقٌ مِنْ رَبِّکَ فِی طَلَبِ الدُّنْیَا»

«بپرهیز از آنکه مرگ تو فرارسد، در حالی که از پروردگارت گریزان و در دنیاپرستی غرق باشی»

4. خیال‌زدگی:

«فَلَا یَغُرَّنَّکَ سَوَادُ النَّاسِ مِنْ نَفْسِکَ، وَ قَدْ رَأَیْتَ مَنْ کَانَ قَبْلَکَ مِمَّنْ جَمَعَ الْمَالَ وَ حَذِرَ الْإِقْلَالَ، وَ أَمِنَ الْعَوَاقِبَ طُولَ أَمَلٍ وَ اسْتِبْعَادَ أَجَل»

بسیارى زنده‏ها تو را از خویشتن غافل نسازد؛ تو خود دیده‏اى کسى که پیش از تو به گردآورى مال پرداخت، و از فقر و تهیدستى دورى جست، و با آرزوهاى دور و دراز، و دور پنداشتن مرگ، خود را از عواقب امور ایمن دید، چگونه مرگ او را فرا گرفت، و از وطنش برکند، و از جاى امنش بربود
5. آرزوهای طولانی:

یکی دیگر از عوامل غفلت از مرگ، آرزوهای طولانی است؛ وقتی چیزی به‌صورت خواسته و آرزو درمی‌آید، کانون توجه واقع می‌شود و چیزهای دیگر را به حاشیه می‌راند. از هشدارهای معروف امیرالمۆمنین(علیه السلام) دراین‌باره جایی است که می‌فرماید:

«أَیُّهَا الناسُ، إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَیْکُمُ اثْنَانِ: اتِّبَاعُ الْهَوَى، وَ طولُ الْأَمَلِ؛ فَأَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَیَصُدُّ عَنِ الْحَقِ‏ّ، وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَیُنْسِی الآخِرَةَ»

بدترین چیزی که می‌ترسم دامنگیر شما شود، دو چیز است: پیروی از هوای نفس و بلندی آرزو. پیروی از هوای نفس شما را از رسیدن به حق باز می‌دارد، اما بلندی آرزو سبب فراموشی آخرت می‌شود.

 

 

 

 

 

 نظر دهید »

نحوه محاسبه حق الناس در قیامت چگونه است؟

03 تیر 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

حق الناس

سخت‏‌ترین مراحل حساب، رسیدگى به مظالم عباد و حقوق مردم نسبت به یکدیگر است. انسان‏‌ها با هم زندگى مى‏کنند و نسبت به همدیگر حقوقى دارند. رعایت حقوق یک وظیفه الهى است که انبیای الهی درباره آن تأکید داشته‏‌اند و در قیامت بازخواست خواهند شد.

حق الناس در قیامت‏
در باب حقوق مردم روایاتى وارد شده است که به عنوان باب‏ «حبس الحقوق» است. در قیامت، کاسب را مى‏آورند، مى‏گویند: شما این فرد را براى کار استخدام‏ کردى، کار کرده است، اما مزد او را ندادى. در محشر بمان تا مزد او را بدهى.

امام رضا علیه السلام مى ‏فرماید:
کسى که براى شما کار مى‏کند، هنوز عرق پیشانى‏اش خشک نشده است، مزد او را بدهید. مگر این که خودش بخواهد پول او پیش شما امانت بماند.
اگر کسى مزد کارگرش را ندهد، روز قیامت او را در دادگاه نگه مى‏دارند، مى‏گویند: مزد او را بده. کار فرما نمى‏تواند به خدا بگوید: ما که نداریم، تو مزد او را بده. خدا مى‏گوید: مگر او براى من کار کرده است که من مزد او را بدهم؟ کار مادى بوده، که براى تو کرده است. خدا از حبس حق کارگر متنفر است، آن وقت خودش حق شما خوبان را ضایع کند؟

آیه مى ‏فرماید: «إِنَّا لَانُضِیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا» کار خوب را باید به من تحویل دهید، تا ضایع نشود.

مختصری از انواع حق الناس در زندگی ها
به طور کوتاه به برخى از آن‌ها اشاره مى‏کنم: هر یک از زن و شوهر، پدر و مادر و فرزندان، خویشان و نزدیکان، همسایگان و شهروندان، جوانان و سالخوردگان، معلمان و دانشجویان، ثروتمندان و تهى‏دستان، کارگزاران و زیردستان، هم‏کیشان و هم‏وطنان و… نسبت به یکدیگر وظایف و حقوقى دارند که رعایت آنها یک وظیفه وجدانى، اجتماعى و شرعى است و تضییع آنها، گناه و جرم به شمار می‌رود که در قیامت مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.
شخصى از امام باقر یا صادق ـ علیه‏السلام ـ‌ روایت کرده که فرمود: بدهکار را در قیامت حاضر می‌کنند. در حالى که شدیداً وحشت زده و نگران است، اگر حسناتى دارد از او می‌‏گیرند و به طلب‏کارش می‌‏دهند و اگر حسناتى نداشت از گناهان طلب‏کار می‌‏گیرند و به بدهکار مى‌دهند
امکان دارد خداى متعال در قیامت از حقوق تضیع شده خودش صرف نظر کند، ولى از حقوق تضیع شده بندگان نسبت به یکدیگر صرف نظر نخواهد کرد؛ مگر اینکه خودشان رضایت دهند و از دادخواهى صرف نظر کنند.

انواع ظلم

امیرالمۆمنین ـ علیه‏السلام ـ فرمود: ظلم سه گونه است: نخست ظلمى که بخشیده نخواهد شد. دوم ظلمى که بدون دادستانى‌‌ رها نمی‌‏شود. سوم ظلمى که بخشیده خواهد شد. ظلمى که بخشیده نخواهد شد، عبارت است از شرک به خدا.
قرآن می‌‏فرماید: «إِنَّ اللّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِـهِ»؛ اما ظلمى که بخشیده می‌‏شود، ستم کوچکى است که هر انسانى نسبت به خودش روا داشته است، اما ظلمى که بدون حساب‌‌ رها نمی‌‏شود، عبارت است از ظلم بندگان نسبت به یکدیگر که قصاص در آن‏جا بسیار دشوار خواهد بود و سختى آن در حد زخم کارد و زدن تازیانه نیست، بلکه بسیار سخت‏‌تر است.
رسول خدا ـ صلى‏ الله‏ علیه‏ و ‏آله ـ فرمود: «هر کس از قصاص می‌‏ترسد، از ستم به مردم خوددارى کند.»
مشکل حساب‏رسى به حق الناس در قیامت این است که در آن‏جا چیزى ندارد تا به طلبکاران بدهند؛ مثلاً کسى که اموال مردم را در دنیا غصب کرده یا نفقه زن و فرزندانش را نداده یا شخصى را کشته و دیه‌‏اش را نپرداخته یا ضربه‏‌اى به مظلومى زده و دیه‏‌اش را نداده یا زیان مالى به کسى زده و جبرانش نکرده یا از کسى غیبت کرده یا به او توهین و هتک حرمت کرده و راضی‌اش نساخته است، در قیامت و به هنگام دادرسى چیزى ندارد تا به طلب‏کاران بپردازد.
امکان دارد خداى متعال در قیامت از حقوق تضیع شده خودش صرف نظر کند، ولى از حقوق تضیع شده بندگان نسبت به یکدیگر صرف نظر نخواهد کرد؛ مگر اینکه خودشان رضایت دهند و از دادخواهى صرف نظر کنند

راهکار رفع عذاب

حل این مشکل به یکى از دو وجه امکان دارد: وجه نخست اینکه به مقدار طلب بستان‏کار از حسنات بدهکار برداشته و به طلب‏کار داده می‌‏شود. وجه دوم آنکه اگر حسناتى نداشت به‌‌ همان مقدار از گناهان شاکى برداشته و در نامه عمل بدهکار ثبت می‌‏شود.
شخصى از امام باقر یا صادق ـ علیه‏السلام ـ‌ روایت کرده که فرمود: بدهکار را در قیامت حاضر می‌کنند. در حالى که شدیداً وحشت زده و نگران است، اگر حسناتى دارد از او می‌‏گیرند و به طلب‏کارش می‌‏دهند و اگر حسناتى نداشت از گناهان طلب‏کار می‌‏گیرند و به بدهکار مى‌دهند.
رسول خدا ـ صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله ـ‌ فرمود: «شخصى را در قیامت براى حساب در محضر خداى متعال حاضر میسازند و نامه اعمالش را به دستش میدهند، وقتى در آن نگاه مىیکند حسناتش را در آن نمی‌بیند.
می‌‏گوید: خدایا! این نامه عمل من نیست، چون عمل‏‌هاى صالح خود را در آن نمى‏یابم. در پاسخ گفته می‌‏شود: پروردگارت اشتباه و فراموشى ندارد. حسنات تو به واسطه غیبتى که از مردم کرده‏اى به آنان داده شده است.
سپس شخص دیگرى را براى حساب حاضر می‌‏سازند و نامه عملش را به دستش می‌‏دهند. هنگامى که در آن می‌‏نگرد، عبادت‏‌هاى فراوانى در آن می‌بیند که آن‌ها را انجام نداده است،
می‌‏گوید: خدایا! این نامه عمل من نیست، چون بعضى کارهایى که انجام نداده‏ام در آن ثبت شده است. در پاسخ گفته می‌‏شود: چون فلان کس از تو غیبت کرده بود، در عوض حسنات او را به نامه عمل تو منتقل کردیم».

 نظر دهید »

تهذیب نفس وراههای کسب وفواید تهذیب نفس+دانلودتصویری درس اخلاق حضرت امام خامنه ای در مورد غلبه با نفس

02 تیر 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

اهمیّت تهذیب نفس

نفس آدمی بستری است که عقل و شهوت در آن به مبارزه می پردازد و پیروزی هر یک از آنها سرنوشت نهایی انسان را تعیین می کند. اگر غلبه با عقل باشد سعادت، و اگر شهوت پیروز شود شقاوت اخروی در انتظار اوست. تهذیب که عبارت است از پاک سازی نفس از تمام بدی ها و آلودگی های اخلاقی، بهترین شیوه ای است که انسان از طریق آن می تواند زمینه پیروزی عقل را فراهم ساخته، مانع غلبه هواهای نفسانی بر آن شود و آن گاه به دنبال پیروزی عقل زمینه برای نیل به فضایل انسانی و کمالات اخلاقی مهیا می شود. بنابراین تنها کسانی موفق به درک کمالات واقعی خواهند شد که از تهذیب نفس غافل نباشند. حضرت علی علیه السلام در این باره می فرمایند: «به غیر از صاحبان تهذیب نفس، کسی به قله های بلند غایات و کمالات واقعی نخواهد رسید».

راه تهذیب نفس

بدون تردید انجام دادن هر کاری و تحقّق هر هدفی راه خاصّی دارد که بدون توجّه به آن نمی توان به موفّقیت لازم دست یافت. لذا موفق ترین افراد کسانی هستند که قبل از اقدام به هر کاری مقدّمات تحقّق آن را بررسی می کنند و پس از شناسایی کامل تمام راه هایی که نیل به هدف مورد نظر را میسّر می سازد، بهترین راه و مناسب ترین شیوه را بر می گزینند. تهذیب نفس نیز راه و روش مخصوصی دارد که بدون توجّه به آن نمی توان به این هدف بزرگ نائل آمد. در مجموعه روایات علی علیه السلام در زمینه چگونگی تهذیب نفس به توصیه های زیادی برمی خوریم؛ از جمله آن حضرت به تمام علاقه مندان به تهذیب نفس چنین سفارش می کنند: «نفس های خودتان را از آلودگی لذت ها و عوارض و تبعات خواست های نفسانی پاکیزه سازید».

فایده تهذیب نفس

در رهنمودهای اولیای الهی مهم ترین عامل کمال حقیقی انسان تهذیب نفس ذکر شده است و هر یک از آن بزرگواران با تعابیر و توصیفات خاصی به تبیین این امر پرداخته اند. در سخنان امام علی علیه السلام در این باره به مطالب زیادی بر می خوریم که در هر یک از آنها به صورتی به این واقعیت اشاره شده است؛ از جمله آن حضرت به همه انسان ها توصیه می کنند: «نفس هایتان را از شهوات و آلودگیِ خواست های نفسانی پاک کنید تا پلّه های بلند مراتب والای منزلت انسانی را دریابید».

 

دانلود تصویری درس اخلاق حضرت امام خامنه ای در مورد غلبه بانفس

 نظر دهید »

ریاازدیدگاه قرآن

30 خرداد 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

ريا يا به تعبير قرآن رئا يا رئا الناس، به اين معني که انسان براي خوشايند مردم کاري انجام دهد و اين عمل در آيات قرآن و روايات معصومين مذموم دانسته شده است.

اين مطلب در سوره مبارکه بقره آيه 264 و در سوره مبارکه نساء آيه 38 مورد توجه قرار گرفته است.

در آيه 264 سوره بقره چنين آمده است:
اي کساني که ايمان آورده ايد ، صدقه هاي خود را با منّت آزردن باطل نکنيد ، مانند کسي که مالش را به ريا و خودنمايي به مردم انفاق مي کند و به خدا و روز واپسين ايمان ندارد.

براي اينکه جهات مختلف اين بحث را عرضه بداريم مي توانيم کارهاي انسان به سه دسته کلي تقسيم کنيم .
1- اعمالي که براي خوشايند ديگري و شناخته شدن به عنوان فاعل نيکو انجام مي شود و خود دو حالت دارد:
* حالت اول: زماني که ما قصد داريم دل کسي را شاد کنيم چون خداوند اين کار را مي پسندد مانند کمک به بي نوا که ما قصد خوشحال کردن او را داريم. اما اين قصد خوشحالي ما رئا الناس نيست.
* حالت دوم: اين است که انسان کار خوبي را انجام دهد ولي نيت او فقط انجام آن کار خوب نيست. يعني او اين کار را انجام مي دهد براي اين که خوشنام شود و ديگران که عمل او را مي بينند از او تعريف و تمجيد نمايند.انجام عملي با هدف خوشايند ديگران به عنوان خوشنامي مذمت شده است .

2- اعمالي که براي لذت نفس و رضايت دروني صورت مي گيرد.
به دليل اهميت دسته سوم از بيان توضيح اين دسته از اعمال صرف نظر مي کنيم.

3- اعمالي که به قصد تقرب الي الله انجام مي شود.
يعني انسان براي رضاي خدا و تقرب الي الله کاري انجام دهد که 3 حالت ممکن است داشته باشد :
* خوف از خدا : مانند ترک گناه به سبب اينکه مورد غضب الهي قرار نگيرد اين به خودي خود بد نيست.

* شوق و رجاء : يعني انسان به اميد فضل الهي عملي را انجام دهد که از آن به بندگي تاجرانه در قرآن تعبير شده است. اين نيز بسيار خوب است چون قرآن مارا به تجارت با خدا دعوت مي کند.
* از روي حب الله : به اين معني که انسان خدا را دوست مي دارد و براي خدا روزه مي گيرد، نماز ميخواند و انفاق مي کند.

توجه نماييد اگر کسي بگويد من براي آسايش وجدانم انفاق مي کنم بد نيست اما آن به عنوان عبادتي که آثار فراواني براي فرد دارد محسوب نمي شود.

اللهمّ اجْعَلْ صيامي فيهِ بالشّکْرِ والقَبولِ علي ما تَرْضاهُ ويَرْضاهُ الرّسولُ مُحْکَمَةً .
خدايا روزه مرا در اين ماه با جزاي خيرمورد قبول خود و مورد پسند رسولت قرار بده .

در پايان از درگاه خداوند طلب ميکنيم که توفيق اخلاص در عمل را به همه ما عنايت کند.

التماس دعا
سيد محسن ميرباقري
مدرس دوره هاي آموزش مجازي نور معرفت

 نظر دهید »

پاک بودن درمحیط ناسالم

29 خرداد 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر


???? اگر در جامعه یا خانواده ناسالمی هستید، چنانچه پاک زندگی کنید خداوند چند برابر برای شما جبران میکند.
از ائمه پرسیدند که برخی اخلاق برای بعضی افراد سجیت است، مثلا پدر سخاوتمند بوده و بچه ها هم سخی شده اند. گاهی هم مثلا پدر خساست داشته ولی فرزندان سخاوتمند و بخشنده شده اند. پرسیده اند ارزش کدام یک بیشتر است؟ ائمه فرموده اند دومی.
این موضوع استناد قرآنی دارد. در سوره تحریم، قرآن از آسیه به نیکی یاد کرده که در محیطی ناپاک مثل خانه فرعون زندگی کرده و پاک مانده در حدی که خدا او را بزرگ داشته است.
باید به افرادی که در محیط ها ناسالم هستند گفت خدا اجرتان بدهد. تلاشتان باید بیشتر باشد و قطعا خداوند تلاش شما را بی اجر نخواهد گذاشت.

حجه الاسلام قاسمیان

???? گزیده از برنامه یاد خدا، موضوع مومن قرآنی

 1 نظر

مسیرخوشبختی

29 خرداد 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

مسیر خوشبختی

مثل جوشکاری

بچه ها به جوشکاري خیلی علاقه دارند، هر چه هم می گویی: پسر جان! نگاه نکن اذیت می شوي. می گوید: دلم می خواهد! !خوشم می آید

اما شب که شد ناخوشی ها شروع می شود و چشم درد امانش را می برد و تازه می فهمد که بعضی خوشی ها پایان .خوشی ندارند و همین جاست که به خود می آید و با خود می گوید: اي کاش حرف بزرگترها را آویزه گوش می کردم

:حال، بزرگتري مثل امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) به ما همین را می گوید « .کمَ من نَظَرٍة جلبََتْ حسَرًة ؛ چه بسا نگاهی که حسرت و ندامت در پی دارد  (برگرفته از کتاب: مثل شاخه های گیلاس)

 نظر دهید »

نکته های روزانه_قرآنی

25 خرداد 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

نمی از یمی؛

امیدواران
اى پسرانم! (بار ديگر به مصر) برويد و از يوسف و برادرش

جستجو كنيد و از رحمت خداوند مأيوس نشويد،

حقّ اين است كه جز گروه كافران، از رحمت خداوندى مأيوس نمى شوند.


يا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخِيهِ وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكافِرُونَ.[۱]
اى پسرانم! (بار ديگر به مصر) برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد و از رحمت خداوند مأيوس نشويد، حقّ اين است كه جز گروه كافران، از رحمت خداوندى مأيوس نمى شوند.

نكته ها:
«تحسّس» جستجوى چيزى از راه حس است. «تجسّس» به جستجو كردن در مورد بدى ها و «تحسس» به جستجو كردن در مورد خوبى ها گفته مى شود.
به تعبير راغب، «رَوْح» و «روح» به معناى جان است، ولى «رَوح» درموارد فَرَج و رحمت به كار مى رود، گويا با گشايش گره و مشكل، جان تازه اى در انسان دميده مى شود.
در تفسير تبيان آمده است: روح از ريح است، همان گونه كه انسان با وزش باد احساس راحتى مى كند با رحمت الهى نيز انسان شادمان مى گردد.
براساس روايات، يأس از رحمت خدا، از گناهان كبيره است.[۲]

پيام ها:
۱- پدر نبايد با فرزندانش قطع رابطه ى دائمى كند. وَ تَوَلَّى عَنْهُمْ … يا بَنِيَ
۲- شناخت، نياز به حركت دارد. «اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا»
۳- رسيدن به لطف الهى، با تنبلى سازگار نيست. «اذْهَبُوا، وَ لا تَيْأَسُوا»
۴- اولياى خدا، هم خود مأيوس نمى شوند هم ديگران را از يأس باز مى دارند.«لا تَيْأَسُوا»
۵- يأس، نشانه ى كفر است. لا يَيْأَسُ … إِلَّا الْقَوْمُ الْكافِرُونَ زيرا مأيوس شده، در درون خود مى گويد: قدرت خدا تمام شده است.[۳]

پی نوشت:
[۱] سوره يوسف، آيه ۸۷.
[۲] من لايحضره الفقيه، باب معرفة الكبائر.
[۳] تفسير نور(۱۰جلدى)، ج ۴، ص: ۲۶۹.

 نظر دهید »

رمضان ترک گناه

23 خرداد 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری تصریح کرد:


روح نیز همانند جسم مریض می شود و نیاز به معالج دارد
روح و خُلق انسان نیز این حالت را دارد، گاهی گرسنه و گاهی سیر می شود، گاهی احساس می شود مریض است و گاهی سالم، بنابراین روح هم مریض می شود و نیاز به معالج دارد تا دوباره سالم شود.

ادامه »

 نظر دهید »

سرزمین جملات

10 خرداد 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

 

خاموش کردن شمع فردی دیگر،باعث نخواهد شد که شمع شما درخشان تر نورافشانی کند.

برای دادن گل به دیگران،منتظر مراسم تدفین آن ها نباشید!

همیشه آغاز راه دشوار است؛عقاب در آغاز پر کشیدن،پر می ریزد؛ولی در اوج،حتی از بال زدن هم بی نیاز است…

آدم ها زیبا فکر می کنند،زیبا حرف می زنند،اما زیبا زندگی نمی کنند!

هر وقت فرصت کردی دست فرزندانت را در دست بگیر؛به زودی زمانی خواهد رسید که او اجازه این کار را به تو نخواهد داد.

مهم نیست چه سنی داری،هنگام سلام کردن،مادرت را در آغوش بگیر.

خوشی با خوبی فرق دارد؛به خاطر خوبی ها،از خیلی خوشی ها باید گذشت…

 نظر دهید »

رذائل اخلاقی(حسد)

09 خرداد 1395 توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا س آزاد شهر

(حسد)حالتی نفسانی است که صاحب آن آرزوی سلب کمال و نعمتی متوهم از دیگری را دارد،چه خودش آن را داشته باشد یا نه و چه بخواهد به  خودش برسد یا نه.و این غیر از غبطه است چون صاحب غبطه،نعمتی را که در دیگری توهم می کند برای خود هم می خواهد،بدون آن که میل زوال آن را از او داشته باشد.

این که گفتیم کمال و نعمت متوهم برای آن است که آنچه حسود،آرزوی زوال آن را از دیگری دارد،واقعا کمال و نعمت نیست،چه بسا از رذایل هم باشد،ولی او خیال کند کمال است.مثلا بعضی خونریزی را کمال می دانند و اگر کسی چنین باشد به او حسد می برند.شخصی که در دیگری نعمتی دید(چه واقعی یا توهمی)و مایل به زوال آن بود،حسود است.

حسد،به حسب حال محسود یا خود حسد،اقسام و درجاتی دارد.در مورد محسود،مثلا به کمالات عقلی و صفات نیک یا اعمال صالح یا مال و منال و مقام کسی حسد می برند

به حسب حال حسود،حسد او یا از عداوت سرچشمه می گیرد،یا از تکبر و خوف و جز آن به حسب خود حسد و شدت . ضعف و اسباب مختلف و آثار گوناگونش درجات و تقسیماتی دارد.

 نظر دهید »

معاونت فرهنگی مدرسه ی علمیّه الزهرا (سلام الله علیها)آزادشهر

بسم الله الرحمن الرحیم..باید با استفاده از توانایی ها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی، و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم..مقام معظم رهبری دراین راستای وبلاگ رسمی مدرسه علمیه الزهراسلام الله علیهاسعی دارددراین مسیرگام های موثری راجهت به ثمررساندن سخنان مقام معظم رهبری بردارد.. یاعلی

موضوعات

  • همه
  • ارزش و جایگاه علم و طلبگی
  • ائمه اطهار
  • احادیث
  • سخنان رهبرمعظم انقلاب
  • شهدا
  • اخلاقی
  • رمضان
  • دانلودنرم افزاررمضان
  • مناسبت ها
  • ادعیه
  • علمی
  • صوتی
  • تغدیه اسلامی
  • خنده حلال
  • حکمت های روزه داری
  • درمحضرعلما
  • عبادات
  • نماز
  • کودکان وروزه داری
  • نکته های روزانه
  • وفات حضرت خدیجه
  • فضای مجازی
  • آموزش دینی به کودکان
  • شعردروصف حضرت مهدی
  • آیت الله مجتبی تهرانی
  • ریا
  • امام حسن مجتبی(سلام الله علیه)
  • هفته اکرام
  • سبک زندگی
  • من کالای ایرانی می خرم
  • تهذیب نفس
  • معراج پیامبر
  • ویژگی های ماه رمضان
  • فضیلت روزه
  • شرح دعای ابوحمزه ثمالی
  • مناجات
  • شیطان
  • حق الناس
  • غفلت ازمرگ
  • ماهواره
  • مناجات
  • شبهای قدر
  • شهادت امیر المومنین(علیه السلام)
  • قرآن
  • امام علی(ع)
  • شهادت شهید بهشتی
  • مهدویت
  • حدیث روز
  • روز قدس
  • دعای صحیفه سجادیه
  • امام زمان(ع)
  • نهج البلاغه
  • کلیپ
  • حجاب
  • ازدواج
  • غدیر
  • محرم
  • تبلیغ
  • اربعین
  • ماه صفر
  • شهادت امام رضا
  • شهادت حضرت زهراسلام الله علیه
  • دانلودمداحی
  • علت نامگذاری فاطمه
  • صحیفه سجادیه
  • اشعارناب
آیه قرآن
ذکر روزهای هفته
اوقات شرعی
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس